Team Mijnzzp

Valkuilen emailmarketing

E-mailmarketing omvat veel meer dan alleen het versturen van nieuwsbrieven aan klanten, die zich daarvoor hebben aangemeld. Zo is ieder contact met een klant via e-mail onder de reikwijdte van e-mailmarketing te scharen. Daarbij is het belangrijk om te weten dat er verschillende regels op e-mailmarketing van toepassing zijn. Mocht je de regels overtreden dan kan dit grote gevolgen hebben en tot schade aan de reputatie leiden. Er zijn wat dat betreft meerdere valkuilen die je bij e-mailmarketing maar beter kan voorkomen.

Inhoudsopgave
Geen rekening houden met privacywetgeving
Geen rekening houden met je reputatie
Onveilig bewaren van klantgegevens

Geen rekening houden met privacywetgeving

Bij het toepassen van e-mailmarketing is het belangrijk om je te houden aan de regels rondom de privacy van klanten. Je moet dus aan de privacywetgeving voldoen. Je dient bijvoorbeeld aan klanten instemming te vragen om per e-mail een nieuwsbrief te verzenden. Heeft een klant online een bestelling gedaan of een informatieverzoek ingediend? Je mag dan pas een nieuwsbrief versturen als de klant daar expliciet mee in heeft gestemd. Dit gebeurt doorgaans door simpelweg een knop toe te voegen op je website of de klant een vinkje te laten zetten.

Geen rekening houden met je reputatie

Een valkuil bij e-mailmarketing is dat je geen rekening houdt met de effecten van je e-mailgedrag. Dit leidt mogelijk tot reputatieschade en dat is maar beter te voorkomen. Het is bijvoorbeeld vervelend voor klanten als deze dagelijks geconfronteerd worden met email van je bedrijf. Of als je steeds berichten stuurt, die voor de ontvanger helemaal niet relevant zijn. Bij een overvloed aan e-mailberichten is de kans groot dat je reputatie eronder lijdt en dat de klant zich afmeldt voor je berichten.

Onveilig bewaren van klantgegevens

Bij e-mailmarketing ben je in het bezit van e-mailadressen, maar vaak ook van andere gegevens van klanten. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan de beveiliging van deze privacygevoelige informatie. Het onveilig bewaren van gegevens is een valkuil bij e-mailmarketing. In het ergste geval is er sprake van een datalek met alle gevolgen van dien. Overigens is het ook mogelijk dat je per abuis een email stuurt met privacygevoelige gegevens aan de verkeerde klant. Daarom is het belangrijk om altijd zorgvuldig om te gaan met klantgegevens en de software voor e-mailmarketing regelmatig te updaten.

Mijnzzp.nl