Team Mijnzzp

Verkopen internet

Bij de verkoop van producten via internet als zzp'er aan consumenten zijn er verschillende regels om rekening mee te houden. Deze zijn wettelijk vastgesteld en hebben onder meer als doel om consumenten te beschermen. Het is als ondernemer erg belangrijk om op de hoogte te zijn van alle regels waarmee je te maken kunt krijgen. Hiermee kun je eventuele problemen mee ondervangen. Onderstaande checklist voor verkopen via internet aan consumenten geeft meer inzicht in de regels.

Inhoudsopgave
Laat weten wie je bent
Wees duidelijk
Bied transparantie over betaling, levering en service
Denk aan de wettelijke bedenktijd

Laat weten wie je bent

Het is belangrijk dat je bezoekers weten welk bedrijf achter de verkoop via internet zit. Denk daarbij aan de naam waarmee je bedrijf bij de KvK staat geregistreerd, bezoekadres, KvK-nummer, btw-nummer en e-mailadres en andere contactopties. Vanzelfsprekend is een webshop zonder duidelijke contactgegevens ook niet echt betrouwbaar. Dit komt nogal eens voor bij onduidelijke dropshipping webshops.

Wees duidelijk

Het is verder van belang om duidelijkheid te bieden over zowel het aanbod als de prijs van producten. Overigens geldt dit eveneens voor het aanbieden van diensten aan consumenten. Het moet voor hen in een oogopslag duidelijk zijn wat je aanbiedt en wat de prijs daarvan is. Alle informatie die voor de consument belangrijk is, moet je laten zien. Toon niet alleen de kosten van het product, maar geef ook inzicht in eventuele extra kosten, zoals bezorgkosten.

Bied transparantie over betaling, levering en service

Het is bij de verkoop via internet altijd belangrijk om in alles duidelijkheid te bieden aan consumenten. Dus wees ook transparant als het gaat om de betaling, levering en service. Zo is het van belang dat consumenten weten hoelang het duurt voordat de bestelling geleverd kan worden. Wees ook duidelijk als het gaat om de manieren van betalen en/of daar eventueel kosten aan verbonden zijn. Laat eventueel ook weten waar je niet levert en geef aan op welke manier je klachten van consumenten afhandelt.

Denk aan de wettelijke bedenktijd

Bij verkoop via internet is er sprake van een wettelijke bedenktijd voor consumenten. Bied daar duidelijkheid over aan consumenten. Het is van belang dat deze informatie voor bezoekers gemakkelijk is te vinden en dus niet is weggemoffeld in de pagina met algemene voorwaarden of in de FAQ. Bij onduidelijkheid over de wettelijke bedenktijd staan consumenten sterker in hun schoenen. In dat geval hebben klanten de mogelijkheid om tot een jaar langer af te zien van de koop. Dat is ook het geval als je niet voorziet in een formulier voor ontbinding. Het herroepingsrecht voor consumenten is heel duidelijk over de wettelijke verplichtingen.

Mijnzzp.nl