Team Mijnzzp

Klanten

De kracht van verleiding speelt een grote rol in de marketingwereld. Er zijn daarvoor allerlei psychologische trucjes toe te passen. Het gedrag van mensen is namelijk op verschillende manieren te beïnvloeden en de kracht van verleiding is daar een typisch voorbeeld van. Als je weet hoe de psychologie achter de kracht van verleiding werkt, is het eenvoudig dit principe toe te passen. Dat betekent dat als je het goed doet je meer klanten krijgt of meer leads kunt binnenhalen die tot meer opdrachten leiden.

Inhoudsopgave
Principe van wederkerigheid inzetten
Laat klanten betrokken zijn bij je bedrijf
Profiteer van sociale bewijskracht
Kweek sympathie

Principe van wederkerigheid inzetten

Het principe van wederkerigheid is een prachtige verleidingstruc, waarbij je gratis iets weggeeft. De klant krijgt dat onbewust het gevoel om daar iets terug voor te moeten doen. Dat is als een sociale verplichting te zien dat bij veel mensen in het hoofd zit. Geef daarom eens een cadeautje weg om die sociale verplichting aan te wakkeren.

Laat klanten betrokken zijn bij je bedrijf

Een van de andere vormen van verleiding die onbewust inwerken op het brein van mensen is commitment. Als je klanten bij je bedrijf betrokken laat zijn, is er sprake van een hele stevige basis. De persoon zal dan minder snel naar een ander bedrijf overstappen voor hetzelfde product of dienst. Bovendien treedt de klant via deze verleidingstruc op als een ware ambassadeur. Versterk de betrokkenheid door klanten te vragen om je bedrijf via sociale media te volgen of een bericht te delen. Nodig ook iedereen uit om te reageren op berichten die je plaatst en biedt een nieuwsbrief aan.

Profiteer van sociale bewijskracht

Sociale bewijskracht is een machtig wapen en onderdeel van de verleidingstrucjes. Als er veel mensen je voor zijn gegaan dan is de drempel erg laag om hetzelfde te doen. Daarom zijn reviews van klanten ook zo enorm belangrijk.

Kweek sympathie

De gunfactor is eveneens belangrijk om meer klanten te krijgen. Daarom is het aan te raden om sympathie te kweken. Dat is onder meer mogelijk door in te zetten op de klantbeleving met storytelling. Tot slot is het ook belangrijk om je bedrijf als autoriteit neer te zetten ofwel als dé expert op het betreffende vakgebied.

Mijnzzp.nl