Team Mijnzzp

Neuromarketing

Neuromarketing is een begrip dat betrekking heeft op het brein van de consument dat gebruikt wordt om het gedrag te voorspellen en op basis daarvan te sturen. Iedereen maakt elke dag weer allerlei keuzes die voortkomen uit bewust en onbewust gedrag. Het brein maakt vaak al een keuze voordat er sprake is van bewustzijn. Dat betekent natuurlijk dat het mogelijk is om consumentengedrag te gaan sturen op basis van het voorspelbare gedrag. Er zijn een aantal simpele tips om als ondernemer neuromarketing op een effectieve manier toe te passen.

Inhoudsopgave
Voor wat hoort wat
Vestig de aandacht op schaarste
Laat je autoriteit zien
Betrek de consument bij je bedrijf

Voor wat hoort wat

Je bent vast wel eens in een restaurant geweest, waar een schoteltje met frisse snoepjes op tafel kwam met de rekening. Voor wat hoort wat, is hierbij het uitgangspunt van neuromarketing. In dit geval komt er volgens onderzoek meer fooi op tafel dankzij de wisselwerking. Maakt de serveerster nog een persoonlijke opmerking erbij met een positief element dan loopt de fooi nog verder op. Hierbij gaat het er niet alleen om dat de klant wat krijgt, maar ook om de manier waarop het wordt gepresenteerd.

Vestig de aandacht op schaarste

Schaarste is een van de elementen die van toepassing zijn bij neuromarketing. Het is voor consumenten interessant en aantrekkelijk als er maar een beperkt aanbod van beschikbaar is. Denk maar aan het aantal vliegtickets dat voor de laagste prijs wordt aangeboden en waar er nog maar een paar van beschikbaar zijn. Consumenten zijn dan sneller geneigd om snel de vlucht te boeken om nog van het schaarse aanbod te profiteren.

Laat je autoriteit zien

Het is bij de toepassing van neuromarketing eveneens interessant om je autoriteit te laten zien. Bij consumenten werkt het nu eenmaal zo dat deze eerder geneigd zijn om dingen aan te nemen van een expert. Benadruk daarom je ervaring, maar ook je specialisme, zodat consumenten weten met een professional te maken te hebben.

Betrek de consument bij je bedrijf

Het is verder nog mogelijk om de consumenten bij je bedrijf te betrekken. Zo kan je onder meer betrokkenheid creëren door content te verspreiden die zo interessant is dat je doelgroep geneigd is deze te delen of om een reactie onder een artikel te plaatsen op social media. Het creëren van voldoende betrokkenheid is belangrijk wanneer we het over marketing hebben.

Mijnzzp.nl