Team Mijnzzp

Ondernemer met stres

Een zzp'er kan te maken krijgen met lastige opdrachtgevers. Het is dan belangrijk om daar op een juiste manier mee om te gaan. Er zijn ook opdrachtgevers die ondanks herhaalde aansporingen de factuur niet betalen. Zo zijn er ook opdrachtgevers die je als het ware 24/7 willen claimen. Bijvoorbeeld in het weekend of in de avond en dan verwachten dat je direct klaarstaat. Ook zijn er uiteraard opdrachtgevers die mogelijk klachten hebben over de geleverde werkzaamheden. Ontdek hier hoe je het beste omgaat met lastige opdrachtgevers.

Inhoudsopgave
Klachten over het werk: kijk kritisch naar jezelf
Wanbetalers: ga achter de betaling aan
Wijziging in voorwaarden

Klachten over het werk: kijk kritisch naar jezelf

Het kan een keer gebeuren dat een opdrachtgever minder tevreden is over het geleverde werk of dienst. In dat geval is het altijd belangrijk om kritisch te zijn naar jezelf. De opdrachtgever kan gelijk hebben of ongelijk hebben. Sta in elk geval open voor kritiek en kijk wat je kan doen om de situatie naar tevredenheid op te lossen. Wellicht zijn de verwachtingen te hoog geweest of zijn er geen duidelijke afspraken gemaakt. Zorg dus altijd dat de afspraken vooraf voor beide partijen duidelijk zijn.

Wanbetalers: ga achter de betaling aan

Er zijn opdrachtgevers die stelselmatig te laat betalen. Daar hoef je als ondernemer geen genoegen mee te nemen. Het zijn bovendien vaak de grote klanten die de betaling voor zich uitschuiven. Als zzp'er verstuur je een factuur met daarop een betaaltermijn. Als deze wordt overschreden heb je alle recht om achter je geld aan te gaan. Het is netjes om even een vriendelijke herinnering en aanmaning te sturen, maar je kan ook even bellen.

Wijziging in voorwaarden

Als je al aan het werk bent voor een opdrachtgever en er zijn duidelijke afspraken dan is het vervelend als de voorwaarden ineens veranderen. In dat geval bekijk je de situatie en sta je open voor een gesprek over mogelijke veranderingen. Vertel daarbij duidelijk wat de consequenties zijn van de wijziging. Bijvoorbeeld dat de deadline voor het afkrijgen van het werk in dat geval opschuift en dat er extra kosten aan verbonden zijn. Leg deze afspraken in dat geval ook opnieuw vast.

Mijnzzp.nl