Team Mijnzzp

Re-engagement marketing

Ondernemers die nieuwsbrieven versturen per mail krijgen te maken met abonnees die de mail ongeopend in de prullenbak laten verdwijnen. Dit zijn zogenoemde inactieve abonnees die als verloren zijn te beschouwen. Het is met re-engagement marketing echter mogelijk om de groep slapende abonnees wakker te maken. Dit doe je door een e-mail te sturen om je contacten in beweging te brengen en weer actief te laten zijn.

Inhoudsopgave
Voorbeelden re-engagement marketing
Re-engagement campagne analyseren

Voorbeelden re-engagement marketing

Je krijgt zelf ook vast wel e-mailberichten van bedrijven die je lang niet hebben gezien en je aanzetten om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld onder de noemer van je gegevens controleren en aanpassen als deze niet meer up-to-date zijn. Dit is een voorbeeld van een re-engagement campagne. Je hebt ook de mogelijkheid om een berichtje te sturen met daarin de boodschap dat het alweer een tijdje geleden is dat je jouw klant gezien hebt.

Een volgende mail kan dan bestaan uit het aanbieden van een korting. Zo kan je ook laten weten de klant te missen en kan je heel concreet de vraag stellen of je klant bijvoorbeeld nog wel een nieuwsbrief wil ontvangen. De re-engagement marketingstrategie is tegenwoordig heel populair om in te zetten en zet ook daadwerkelijk zoden aan de dijk. Klanten die enige betrokkenheid hebben bij je bedrijf zijn sneller geneigd om actie te ondernemen naar aanleiding van een re-engagement email.

Re-engagement campagne analyseren

Het voordeel van een re-engagement campagne is dat je klanten persoonlijk benadert en hen tot actie aanzet. Uiteraard wil je weten hoeveel voordeel je haalt uit het toepassen van een re-engagement marketingcampagne. Het is dan ook mogelijk om de resultaten te meten. Je onderzoek dan onder meer hoeveel van de klanten je bericht geopend hebben of je website hebben bezocht via de e-mail.

Er zijn altijd klanten die wat meer aansporing nodig hebben en dat zie je aan ongeopende e-mailberichten. Verstuur gerust nog een mail om te kijken of de klant alsnog actie onderneemt. De resultaten zijn vervolgens te gebruiken om je e-maillijst op te schonen door slapende klanten alsnog te verwijderen. Op deze manier houd je een lijst over met actieve contacten.

Mijnzzp.nl