Team Mijnzzp

Factuur betalen

Het overkomt de meeste ondernemers wel eens dat een factuur niet betaald wordt. Na het verstrijken van de betaaltermijn stuur je dan doorgaans een herinnering en daarna nog een aanmaning. Blijft de betaling uit dan kan je de zaak overdragen aan een incassoadvocaat en is een gang naar de rechter de laatste optie. Die gang naar de rechter wordt om uiteenlopende redenen niet altijd gemaakt. In dat geval blijft de factuur openstaan, maar is de termijn van verjaring al wel ingegaan.

Inhoudsopgave
Verjaring factuur zakelijke klanten
Verjaring factuur consumenten
Automatiseren debiteurenbeheer

Verjaring factuur zakelijke klanten

Bij een niet betaalde factuur die aan een zakelijke klant is gestuurd, is er sprake van een verjaringstermijn van vijf jaar. Dat betekent dat je nadat je de factuur hebt verstuurd nog vijf jaar de tijd hebt om deze te vorderen. Het is wel mogelijk om verjaring van de factuur te voorkomen door de debiteur een schriftelijke mededeling te versturen.

Hierin laat je weten dat je nog altijd de betaling van de factuur verwacht. Als je dit bericht stuurt binnen de vijf jaar van de verjaringstermijn gaat deze termijn opnieuw in. Er is dan sprake van stuiting. Zorg er wel voor dat je de schriftelijke mededeling aangetekend verstuurt, zodat je daarvan bewijs hebt.

‘‘Niet betalende klanten overkomt alle ondernemers wel eens.’’

Verjaring factuur consumenten

Er geldt voor een factuur die naar een consument is verzonden een kortere verjaringstermijn. Deze termijn betreft namelijk twee jaar. Het gaat bijvoorbeeld om het kopen van consumentengoederen of om de afname van energie. Er geldt wel een uitzondering hierop en dat is wanneer je als consument online vliegtickets of een reis boekt of online een verzekering afsluit. In deze situaties geldt dat er sprake is van een verjaringstermijn van vijf jaar.

De verjaringstermijn gaat opnieuw lopen als je deze stuit en de consument tijdig een bericht stuurt met deze mededeling. Het is natuurlijk altijd belangrijk om je boekhouding goed bij te houden en je debiteurenbeheer optimaal in orde te hebben. Op deze manier behoud je overzicht en weet je ook welke actie je tijdig moet ondernemen. Het kan zeker de moeite waard zijn om ook na jaren binnen de verjaringstermijn de debiteur opnieuw te manen de betaling te voldoen.

Automatiseren debiteurenbeheer

Het automatiseren van het debiteurenbeheer is voor elke organisatie van groot belang. Zo voorkom je dat een factuur zoekraakt en vergroot je de kans op een succesvolle betaling en/of incasso. De meeste ondernemers maken hiervoor gebruik van een online boekhoudprogramma. Het grootste voordeel van automatisering is natuurlijk dat je er niet meer over hoeft na te denken. Het is mogelijk verschillende soorten aanmaningen te sturen, zoals een e-mail, sms, WhatsApp of per post.

Amsterdam zzpOndernemers kunnen dus op verschillende manieren te maken krijgen met verjaring van facturen.

Het is verstandig om het debiteurenbeheer zoveel mogelijk te automatiseren. Dit kan veel problemen voorkomen.

Lees ook ons artikel: Voorkom financiële problemen met vroegsignalering

Mijnzzp.nl