Team Mijnzzp

Overeenkomst

Heb je een eigen bedrijf dan krijg je te maken met verschillende overeenkomsten. Denk maar aan een huurovereenkomst voor het huren van een bedrijfspand. Of aan een leveranciersovereenkomst, maar ook aan een modelovereenkomst net als aan algemene voorwaarden voor je eigen bedrijf. Check onderstaande overeenkomsten die voor jou als zzp'er mogelijk belangrijk zijn.

Inhoudsopgave
Overeenkomst: algemene voorwaarden
Modelovereenkomst
Brede dekking
Leveranciersovereenkomst

Overeenkomst: algemene voorwaarden

Je stelt als zzp'er zelf de algemene voorwaarden op voor je bedrijf. Indien een klant dan een dienst afneemt of product koopt, verbindt deze zich daarmee aan de algemene voorwaarden. In die zin wordt de overeenkomst dus gesloten met de van toepassing zijnde algemene voorwaarden. Het is zeker aan te raden om algemene voorwaarden op te stellen. Je kan er bijvoorbeeld de betalingstermijn in opnemen, maar ook aansprakelijkheid uitsluiten of leveringsvoorwaarden en garantiebepalingen erin vermelden.

Modelovereenkomst

Het is niet verplicht om als zzp'er een modelovereenkomst te gebruiken, maar het kan wel verstandig zijn. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat de Belastingdienst jouw arbeidsrelatie met een opdrachtgever bestempelt als arbeid in loondienst. Je kan hiervoor een algemene modelovereenkomst gebruiken die een brede toepassing hebben.

Brede dekking

Een dergelijke overeenkomst heeft als voordeel dat er sprake is van het dekken van bijna alle soorten arbeidsrelaties om loondienst uit te sluiten. Er zijn echter voor specifieke beroepsgroepen en branches eveneens modelovereenkomsten van toepassing. Je hebt als zzp'er ook de mogelijkheid om een overeenkomst van opdracht af te sluiten. Het voordeel hiervan is dat werkafspraken schriftelijk worden vastgelegd. Dit biedt duidelijkheid voor beide partijen.

Leveranciersovereenkomst

Een leveranciersovereenkomst biedt zowel de afnemer als de leverancier duidelijkheid over de gemaakte afspraken. In een leverancierscontract zijn onder meer afspraken neer te leggen over de risico’s. Bijvoorbeeld dat de koper van goederen verantwoordelijk is vanaf het moment dat deze vanaf het bedrijfsterrein worden vervoerd. Ook zijn er afspraken te maken over de betaling van ingekochte goederen. Bijvoorbeeld met een betalingstermijn of met de mogelijkheid om van een leverancierskrediet gebruik te maken. Verder zijn er afspraken te maken over transportkosten of verpakkingskosten. Het is in elk geval belangrijk om na te gaan wat voor jou belangrijke bepalingen zijn om in de overeenkomst op te nemen.

Mijnzzp.nl