Team Mijnzzp

SEO content siloing

Het begrip content siloing heeft betrekking op de toepassing van een strategie voor het design van je website. De content wordt hierbij verdeeld in diverse groepen die elk een eigen silo vormen. Je kent vast wel de silo’s die bij grote boerderijen staan, waarbij bijvoorbeeld graan in een graansilo wordt opgeslagen. Op deze manier verwerk je content in verschillende silo’s op je website en met content siloing bouw je onder meer aan je SEO.

Inhoudsopgave
Content siloing, zo werkt het
Website met structuur
Belang van de juiste zoekwoorden
Gebruikerservaring verbeteren
Bouw content silo’s als onderdeel van je SEO-strategie

Content siloing, zo werkt het

De silostrategie is op een simpele manier uit te leggen en toe te passen. Op je website maak je ruimte voor verschillende onderwerpen en elk stukje content beoordeel je om vervolgens in een van de relevante silo’s te plaatsen. Op deze manier werk je met je website aan een logische structuur die voor bezoekers duidelijk te volgen is. Om hierbij je website voor SEO te optimaliseren, is het handig om gebruik te maken van zoekwoordenonderzoek in combinatie met zoekgedrag van gebruikers. Een groot voordeel voor gebruikers is dat deze als je content siloing hebt toegepast, gemakkelijk kunnen navigeren op je website.

Website met structuur

Een simpel voorbeeld van toepassing van content siloing is een webshop waarin dierenartikelen te koop zijn. Er zijn verschillende categorieën, zoals hond, kat en konijn en daaronder weer subcategorieën, zoals hondenmanden, kattenspeeltjes en konijnenvoer. De categorieën zijn wat dat betreft te zien als de silo’s waar alle relevante content onder valt.

Bezoekers van de webshop kunnen op een gemakkelijke manier navigeren naar wat zij nodig hebben voor hun huisdier. Een online-fietsenwinkel kan bijvoorbeeld silo’s maken met herenfietsen, damesfietsen en kinderfietsen. Uiteraard is het van belang om vanuit de silo in een trechtervorm te werken, zodat bij kinderfietsen bijvoorbeeld een verdeling komt in meisjesfietsen, jongensfietsen, soort kinderfietsen en aantal inch fietsen.

Belang van de juiste zoekwoorden

Content siloing voorziet in de basis al in een stevige structuur, maar het is ook de bedoeling om gevonden te worden door klanten. Daarom is het van belang om per silo uitgebreid zoekwoordenonderzoek te doen. Gebruikers van de zoekmachine voeren namelijk zoekwoorden in en deze wil je zoveel mogelijk ondervangen. Tegenwoordig is het meestal raadzaam om voor het laaghangend fruit in SEO te gaan. Dit zijn zoekopdrachten die bestaan uit meerdere zoekwoorden.

Gebruikerservaring verbeteren

Content siloing is dus belangrijk voor zowel de vindbaarheid als de gebruikerservaring op een website. Doordat je content verdeelt in logische groepen, is het voor bezoekers gemakkelijker om informatie te vinden en kunnen ze sneller wat bestellen of contact met je opnemen.

Bouw content silo’s als onderdeel van je SEO-strategie

Met de juiste strategie kun je jouw website een stuk hoger in de zoekresultaten laten verschijnen. Een belangrijk aspect daarvan is het bouwen van content silo’s. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken in verschillende categorieën, zorg je voor een goede vindbaarheid en help je mensen met het vinden van wat ze nodig hebben.

Mijnzzp.nl