Avatar van Team Mijnzzp

Pinautomaat

Als zzp'er werk je aan de hand van een uurtarief. Echter leg je dit vaak vast bij de opstart van je onderneming. Maar, naargelang je ervaring en vaardigheden kun je dit natuurlijk verhogen. Hoe begin je hieraan? Hoe schrik je geen klanten af? Moet je dit subtiel of opvallend en vol zelfvertrouwen doen? Wij zetten je alvast op weg.

Laat zien dat je ondernemer bent!

Als zzp'er ben je een ondernemer. Hoewel het vanzelfsprekend lijkt, is het belangrijk om je ook bewust te gedragen als een ondernemer. Jij bepaalt zélf het uurtarief. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de opdrachtgever jouw uurtarief kiest. Denk hier goed over na. Schat je vaardigheden goed in - zelfkennis is het begin van alle wijsheid. Leg vervolgens een uurtarief vast en wijk hier slechts beperkt van af.

Overweeg echter goed de voor- en nadelen van een prijsverhoging. Een hoger uurtarief is het logische gevolg van betere kwaliteit, meer deskundigheid of misschien zelfs meer gedrevenheid. Anderzijds zullen potentiële klanten hogere verwachtingen hebben. Kan je die verwachtingen inlossen? Ben je ervan overtuigd dat het antwoord op deze vraag ja klinkt? Denk hier dan zeker dieper over na! Zo niet, kan het raadzaam zijn om nog even te wachten en nog even vast te houden aan je huidig uurtarief.

Wat is je ervaring, en hoe groot is de concurrentie?

Ook ervaring en concurrentie zijn twee belangrijke aspecten. Als beginnende zzp'er zal je natuurlijk een lager uurtarief moeten vastleggen dan een zzp'er die al enkele jaren ervaring achter de rug heeft. Je moet een interessante optie op de markt zijn. Je moet voordelen bieden ten opzichte van de concurrentie. Als beginner is een lagere prijs dus een voor de hand liggend voordeel dat je kunt bieden. Daarnaast is het ook belangrijk om de concurrentie te monitoren. Zijn er veel ondernemers in de buurt die hetzelfde doen als jou? Kan jij je onderscheiden? Heb je zicht op hun uurtarief? Probeer je zo goed mogelijk te informeren over andere zzp'ers binnen jouw vakgebied.

Ga de onderhandeling aan!

Vooraleer je de onderhandeling aangaat met een klant, is het belangrijk dat je al op voorhand goed hebt nagedacht. Zorg dat je al een richtprijs in gedachten hebt. En wanneer het moment daar is: gedraag je assertief en professioneel. Probeer te neigen naar een prijs die je terecht en eerlijk vindt. En niet onbelangrijk: luister naar wat de klant te zeggen heeft. Probeer te verantwoorden waarom je een prijs in gedachten hebt. Eventueel kun je extra diensten aanbieden om de klant te overtuigen. Ten slote is het ook mogelijk om een overgansperiode te hanteren, waarbij je je uurtarief geleidelijk aan verhoogt. Op die manier geef je de klant als het ware de tijd om te wennen aan een nieuwe prijs.

In ieder geval is communicatie erg belangrijk. Breng de klant op de hoogte van het nieuwe tarief. En nog een laatste tip: vraag niet expliciet of de klant akkoord gaat.

Wees op de hoogte

Informeer je over de marktconforme tarieven. Een veelgemaakte fout is dat zzp'ers niet op de hoogte zijn van de correcte prijzen. Vervolgens vraagt men te veel of te weinig. Het is natuurlijk niet zo dat er één concrete marktprijs is die jij moét aanhouden. Je uurtarief kan uiteraard afwijken. Maar houd deze informatie zeker en vast in gedachten.

Maak geen excuses

Een uurtarief heb je niet zomaar gekozen, toch? We kunnen ervan uitgaan dat je doelgericht hebt nagedacht om tot een beslissing te komen. Je moet dit ook uitstralen naar de klant toe. Je weet waarom je een prijs vraagt, je kunt dit verantwoorden en hoeft hiervoor geen excuses aan te bieden. Wanneer je toch excuses aanbiedt, geef je als het ware toe aan het idee dat je te veel vraagt. Daardoor kan de opdrachtgever onzeker worden en beginnen twijfelen aan jouw capaciteiten.

Tip: terwijl het voor nieuwe klanten mogelijk is om meteen een nieuwe prijs te vragen, is het aangewezen om voor bestaande klanten een overgangsperiode te hanteren.

  • Enkele belangrijke externe factoren
  • Houd bij het kiezen van een uurtarief ook rekening met volgende aspecten:
  • De concurrentie, zoals eerder beschreven
  • De specifieke kennis en vaardigheden, zoals eerder beschreven
  • Het aantal opdrachtgevers (vraag en aanbod)
  • In de Randstad ligt het gemiddelde tarief hoger

Als er in jouw buurt weinig ondernemers zijn binnen jouw vakgebied, kun je mogelijk een hogere prijs vragen. Het zou namelijk kunnen dat de vraag groter is dan het aanbod. Dit vormt voor jou een gunstige situatie.

En ten slotte, enkele tips!

  • Denk aan communicatie

Zoals eerder beschreven is communicatie erg belangrijk. Laat je klanten weten dat je overschakelt naar een hoger uurtarief. Doe dit persoonlijk, telefonisch of via e-mail.

  • Verwen vaste klanten

Geef vaste klanten extra voordelen. Zo kun je bijvoorbeeld een korting geven of voor enkele uren het oude tarief aanrekenen. De klant zal je dankbaar zijn. Deze strategie wordt klantenbinding genoemd en is erg belangrijk in het bedrijfsleven!

  • Hanteer een dynamisch uurtarief

Afhankelijk van de opdracht, kun je eventueel een hogere of lagere prijs vragen. Denk goed na over het niveau van de opdracht en heroverweeg telkens het uurtarief dat je wilt vastleggen.

  • Vraag nooit te weinig

Wanneer je een te lage prijs vraagt, zal de klant beginnen twijfelen aan je capaciteiten. Net zoals het aanbieden van excuses heeft dit dus een negatieve invloed op het vertrouwen die een klant in je heeft. Wees voorzichtig en maak een weloverwogen beslissing.

Lees ook ons artikel: 10 Tips om een succesvolle zzp-er te worden

Mijnzzp.nl