Team Mijnzzp

Concurrentie vergelijken

Je hebt als zzp'er doorgaans geen uniek product of dienst en dat betekent dat je te maken hebt met concurrentie. Het is in dat opzicht belangrijk om te weten hoe je onderneming zich verhoudt ten opzichte van andere bedrijven in de concurrerende markt. Door een positioneringsmatrix op te stellen, krijg je een goed beeld om je bedrijf met de concurrentie te vergelijken. Dit inzicht biedt weer mogelijkheden om met je bedrijf een betere positie in te nemen.

Inhoudsopgave
Wat is een positioneringsmatrix?
Positioneringsmatrix opstellen
Strategisch instrument voor groei

Wat is een positioneringsmatrix?

Een positioneringsmatrix is een visueel instrument om je bedrijf met dat van concurrerende partijen te vergelijken. De matrix kent vier kwadraten en de belangrijkste kenmerken voor de vergelijking zijn de prijs en kwaliteit. Het is echter ook mogelijk om op basis van andere kenmerken de vergelijking te maken, zoals aan de hand van het design of service.

Positioneringsmatrix opstellen

Het is eerst de bedoeling om een lijst met directe concurrenten op te stellen en de criteria te bepalen, zoals prijs, kwaliteit, service, duurzaamheid, design of gebruiksvriendelijkheid. Vervolgens vul je de positioneringsmatrix met vier kwadranten en horizontale en verticale as in. Je geeft je eigen bedrijf een score op basis van het kenmerk en de geselecteerde bedrijven eveneens. De tabel is vervolgens te gebruiken om de positie van jouw bedrijf en van de concurrenten in te vullen. Hierdoor krijg je een goed beeld van je positie en mogelijkheden om deze te verbeteren en je bedrijf te laten groeien.

Strategisch instrument voor groei

De positie die je bedrijf inneemt in de matrix vormt een strategisch instrument om verder te groeien. Je hebt de positie van je bedrijf visueel zichtbaar gemaakt en kan daarvan gebruikmaken om je onderneming te laten groeien. Je ziet namelijk waar kansen voor verbetering liggen om de concurrentie voorbij te streven. Richt je daarbij op de mogelijkheid om met je bedrijf een positie in te nemen die onderscheidend is. Uiteraard is het dan eveneens belangrijk om je op de marketing te richten of om je bedrijfsvoering aan te passen. Bijvoorbeeld als je het onderscheid wilt gaan maken op het gebied van duurzaam ondernemen of je bedrijf meer bekendheid wilt geven.

Mijnzzp.nl