Team Mijnzzp

Veeleisende klanten

Je hebt het als zzp'er niet altijd even gemakkelijk als het om veeleisende klanten of om wanbetalers gaat. Vooral niet als je denkt op de een of andere manier toch afhankelijk te zijn van de opdrachten van deze klanten. In je hart wil je misschien wel afscheid nemen, maar toch is er vaak nog een belemmering om de stap echt te zetten. Je bent als zzp'er echter wel een zelfstandig ondernemer die helemaal zelf bepaalt of je nog wel wilt werken voor veeleisende klanten of wanbetalers. Er zijn namelijk goede redenen om afscheid te nemen.

Inhoudsopgave
Wanbetalers
Veeleisende klanten

Wanbetalers

Het is een gegeven dat wanbetalers je tijd en energie kosten. Een online boekhoudprogramma laat zien welke debiteur te laat is met betalen. Je stuurt dan uit fatsoen vaak een herinnering, tweede herinnering en zelfs nog een aanmaning. Als een bedrijf een keer te laat betaalt, is daar wellicht een reden voor. Mocht er sprake zijn van een structurele wanbetaler, die telkens met andere smoezen komt, dan is het tijd om afscheid te nemen. Het is de frustratie, energie en tijd niet waard om daar nog langer werkzaamheden voor te verrichten. Er valt natuurlijk wel een inkomstenbron weg, maar dit zorgt juist voor motivatie om andere opdrachten binnen te halen. Wees niet bang om de deur dicht te doen, want er gaat ook wel weer een andere deur open.

Veeleisende klanten

Het zijn vaak vreemd genoeg opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, die het meest veeleisend zijn. Een opdracht die vaak in het niet valt bij andere werkzaamheden die je verricht. Is het dan de moeite en tijd waard om voor een dergelijke veeleisende klant te blijven werken? Je mag gerust afscheid nemen na het afronden van de opdracht, want die mogelijkheid heb je als zelfstandig ondernemer. Een nadeel van veeleisende klanten is dat deze enorm veel tijd opslokken en zelfs een obstakel vormen voor de doorgang van andere werkzaamheden. Neem daarom afscheid van klanten die te veeleisend zijn, want je ondervindt er alleen maar ergernis en hinder van. Blijf overigens wel zakelijk als je laat weten geen opdrachten meer van de betreffende klant aan te nemen.

Mijnzzp.nl