Team Mijnzzp

Marketing strategie

Er zijn enorm veel producten die hetzelfde zijn, maar van verschillende merken afkomstig zijn. Je eigen merk en merkidentiteit zijn belangrijk om het onderscheid te maken. Daar kan je zelf wat aan doen door in te zetten op merkpositionering. Dat houdt in dat jouw merk in het hoofd van je doelgroep komt te zitten. Om dat te bereiken, is het belangrijk om verbinding met je doelgroep te zoeken met de focus op het creëren van betrokkenheid. Merkpositionering speelt een belangrijke rol in de marketing en er zijn diverse aspecten om rekening mee te houden.

Goede merkpositionering

Het is belangrijk dat de merkpositionering authentiek is en dus bij je eigen bedrijf past. Het is bovendien een sturend middel bij alle activiteiten die je uitvoert. Daarbij leg je de focus op het vervullen van de behoefte van een klant. Niet alleen praktisch gezien, maar ook inspelend op het gevoel. Bij de ideale merkpositionering is het verder van belang om in de markt met concurrentie een eigen plek te claimen. Tot slot leg je altijd de nadruk op de herkenbaarheid van het eigen merk. Het is uiteindelijk het doel om je eigen merk van concurrenten te onderscheiden en een plekje in het hart en hoofd van je doelgroep te veroveren.

Leer je doelgroep kennen

Om de merkpositionering van je bedrijf succesvol te laten zijn, is het als eerste van belang de eigen doelgroep te kennen. Uiteraard dien je ook de merkidentiteit van je eigen bedrijf duidelijk te hebben. Duik simpelweg in de wereld van je klanten en zoek uit naar welke emotie je doelgroep onbewust op zoek is. Zijn er speciale waarden waardoor er gemakkelijk verbinding te maken is? Het is onder meer mogelijk om daarachter te komen door met je doelgroep en klanten in gesprek te gaan.

Perfecte balans

Merkpositionering is een proces dat je niet van de ene dag op de andere realiseert. Het gaat om het maken van een positieve impact op je klanten, waarbij verbinding een grote rol speelt. Daarom is het aan te raden de perfecte balans te zoeken tussen drie waarden, namelijk de eigen merkidentiteit, het concept van het merk en de beleving van het merk. Een sterk merk is namelijk altijd in balans.

Mijnzzp.nl