Team Mijnzzp

Bedrijfsinformatie

Het is voor iedere zzp'ers belangrijk om de bedrijfsinformatie op orde te hebben. Nu is bedrijfsinformatie een breed begrip en varieert deze informatie van je boekhouding tot klantinformatie. Deze gegevens zijn om meerdere redenen van belang, zoals wanneer je jouw bedrijf wilt laten groeien, maar ook om de concurrentie steeds een stap voor te zijn. Het op orde krijgen van bedrijfsinformatie begint met de eerste stap, namelijk met een goede boekhouding.

Inhoudsopgave
Organiseer je boekhouding
Optimaliseer de cashflow
Leg een klantenbestand aan
Houd de concurrentie in de gaten

Organiseer je boekhouding

Ben je een zzp'er die overal bonnetjes verzamelt en deze een keer in de zoveel tijd in Excel verwerkt? Het is veel gemakkelijker en georganiseerde om van een online boekhoudprogramma gebruik te maken. Heb je een bonnetje dan kan je deze met de boekhoud app scannen en verwerken in je boekhouding. Bovendien blijft alle bedrijfsinformatie met het bijhouden van je boekhouding in de boekhoudsoftware up-to-date. Je krijgt op ieder moment toegang tot alle financiële gegevens.

Optimaliseer de cashflow

Het op orde houden van de bedrijfsinformatie levert je veel voordelen op als ondernemer. Het is bijvoorbeeld ideaal om zo de cashflow te optimaliseren. Daar zijn meerdere methoden voor, maar een daarvan is goed debiteurenbeheer. Heb je de financiële bedrijfsinformatie op orde dan weet je bijvoorbeeld van welke facturen de betaaltermijnen zijn verstreken en kan je daarop anticiperen. Bovendien kan je met actuele bedrijfsinformatie je uitgavenpatroon aanpassen en besparingen doorvoeren.

Leg een klantenbestand aan

Klantgegevens zijn veel waard voor je bedrijf, want voor veel zzp'ers is het ideaal om een vaste klantenkring op te bouwen. Leg daarom een klantenbestand aan, waarin je de contactgegevens opslaat. Het is handig om daarbij van een CRM-systeem gebruik te maken en in contact te blijven met de klant door bijvoorbeeld een nieuwsbrief te sturen. Wil je groeien met je bedrijf, dan is het aan te raden om je doelgroep opnieuw vast te stellen en de marketingactiviteiten daarop aan te passen.

Houd de concurrentie in de gaten

Heb je de bedrijfsinformatie op orde, dan kijk je verder en ga je op onderzoek uit om te kijken hoe je concurrenten het doen. Kijk waar jij nog verder verbeteringen in kan aanbrengen, zoals met betrekking tot de service, bereikbaarheid, productaanbod of reclame.

Mijnzzp.nl