Team Mijnzzp

Blunders in de administratie

Je hebt als ondernemer te maken met het bijhouden van een boekhouding. Als je de boekhouding zelf bijhoudt dan is het belangrijk dat je in elk geval de veelvoorkomende administratieve blunders niet maakt. Er zijn meerdere valkuilen voor ondernemers waar je niet zomaar weer uitstapt. Bekijk daarom de onderstaande administratieve blunders en voorkom deze als je de boekhouding zelf doet.

Inhoudsopgave
1. Geen scheiding tussen privé en zakelijk geld
2. Geen rekening houden met fiscale voordelen
3. Administratie niet goed bijhouden
4. Vergeten geld voor de inkomstenbelasting opzij te zetten
5. Slecht debiteurenbeheer

1. Geen scheiding tussen privé en zakelijk geld

Als je geen scheiding maakt tussen privé en zakelijk geld dan is het bijzonder lastig om het overzicht te bewaren. Bovendien ben je veel meer tijd kwijt met de boekhouding om privékosten te scheiden van zakelijke kosten. Het is belangrijk om direct bij de start van je bedrijf een zakelijke rekening te openen.

2. Geen rekening houden met fiscale voordelen

Het is als je de administratie van je bedrijf zelf bijhoudt belangrijk om op de hoogte te zijn van alle fiscale voordelen. Het is aan te merken als een administratieve blunder als je bijvoorbeeld geen rekening houdt met de aftrek van bepaalde zakelijke kosten.

3. Administratie niet goed bijhouden

Het niet goed bijhouden van je administratie is een grote blunder, want daarmee maak je het jezelf erg moeilijk. Een boekhouding die al tijden niet is bijgewerkt, geeft geen inzicht in je financiële situatie. Bovendien moet je alles bijhouden om aan het einde van het kwartaal je btw-aangifte te doen. Laat je bonnetjes slingeren dan bestaat er een risico dat je deze kwijtraakt, waardoor je vergeet zakelijke kosten in te boeken. Verder kost het ook veel meer tijd dan wanneer je iedere week of in elk geval frequent je boekhouding bijhoudt.

4. Vergeten geld voor de inkomstenbelasting opzij te zetten

Je denkt er misschien wel netjes aan om geld voor de btw-afdracht opzij te zetten, maar het komt regelmatig voor dat de inkomstenbelasting vergeten wordt. Als je geen voorlopige aanslag hebt gekregen dan moet je de inkomstenbelasting het jaar erop betalen. Dit geld moet je dan wel opzij zetten.

5. Slecht debiteurenbeheer

Je hebt een factuur de deur uitgedaan en je kijkt er vervolgens niet meer of veel te laat naar om. Dit is een administratieve blunder waar je voor moet waken. Slecht debiteurenbeheer heeft namelijk een negatieve invloed op de cashflow van je bedrijf. Volg daarom facturen op, zodat je er snel bij bent als deze niet tijdig worden betaald.

Mijnzzp.nl