Avatar van Team Mijnzzp

Markthandel

Heb je te maken met een gelijkblijvende of misschien wel dalende omzet? Er zijn in dat geval allerlei manieren om vooruit te komen. Het is niet goed om te lang op hetzelfde niveau te blijven of zelfs achteruit te gaan. Als dat het geval is dan loop je kans dat de concurrenten je voorbij streven. Bekijk daarom hier een aantal praktische tips die voor een boost in het aantal verkopen zorgt.

Richt je op de klantbehoefte

De klantbehoefte staat in alle takken van de verkoop centraal. Dus als het gaat om offline verkopen en e-commerce gericht op producten of op diensten. Het is belangrijk om je product of dienst te bekijken en de voordelen voor de klant te specificeren. De klant heeft als het ware een probleem waar jij met je bedrijf de oplossing voor hebt. Benoem dat ook gewoon als zodanig en betrek je eigen unique sellings points daarin.

Wijs de klant de weg

Klanten kiezen vooral voor gemak en daarom is het van groot belang de weg te wijzen. Stap voor stap begeleid je de klanten door het aankoopproces. Dat begint al met het voorzien in de informatiebehoefte van het product of de dienst. Het is voor klanten prettig als zij niet zelf tijd hoeven te besteden aan het uitzoeken hoe zij bijvoorbeeld een product kunnen kopen. Of een aanvraag kunnen doen. Een duidelijke call to action helpt daarbij, want zo zet je de klant op het spoor naar het eindstation.

Benader klanten actief

Het is van belang om klanten te behouden en dat doe je onder meer door hen bij je bedrijf te betrekken. Bijvoorbeeld door regelmatig een nieuwsbrief te sturen met updates, aanbiedingen of andere kortingen. Laat tevreden klanten ook als een ambassadeur voor je bedrijf werken. Het is tegenwoordig heel gewoon om hen te vragen hun ervaring met jouw bedrijf te delen door een recensie achter te laten. Het kan ook effectief zijn om iedere dag telefonisch contact op te nemen met een klant of meerdere klanten. Op deze manier raakt je bedrijf niet in de vergetelheid bij de klant.

Mijnzzp.nl