Team Mijnzzp

Omnichannel strategie

Maak je gebruik van een website, social media en andere kanalen? Het is dan belangrijk om een omnichannel strategie toe te passen. Dit betekent dat je de kanalen op een consistente wijze op elkaar aan laat sluiten. Het doel ervan is om je klanten een optimale customer journey te bieden.

Inhoudsopgave
Toegang en contact via ieder kanaal
Voorbeelden omnichannel strategie
Data
Positieve ervaring voor klanten

Toegang en contact via ieder kanaal

Bij het toepassen van de omnichannel strategie bied je klanten via ieder kanaal toegang tot je bedrijf. Door consistent te zijn op de inhoud en in design voorzie je klanten van een optimale ervaring. Het gebruiksgemak neemt toe en de hele customer journey is vorm te geven als een gestroomlijnd proces. Door de optimale ervaring bouw je een klantrelatie op die zich kenmerkt door betrokkenheid.

Voorbeelden omnichannel strategie

Bij een omnichannel strategie is het mogelijk om je klanten actief te benaderen. Naast dat de klanten de weg naar jou bedrijf vinden, is het namelijk van belang om het contact in stand te houden. Een simpel voorbeeld zijn de grote supermarkten. Deze bieden je klantvoordeel in de app of via een bonuskaart en sturen je iedere week een bericht per mail met een weekmenu.

Data

Maak je van gebruik van een bonuskaart dan weet de supermarkt welke producten je eerder hebt gekocht. De omnichannel strategie is dan vorm te geven door productaanbiedingen persoonlijk te maken. Als zzp'er is de omnichannel strategie eveneens actief in te vullen. Stuur je klant bijvoorbeeld een bericht per mail of via WhatsApp als deze een aankoop heeft gedaan en sluit er een kortingsbon bij in.

Positieve ervaring voor klanten

Je zet de omnichannel strategie allereerst in voor jezelf, want je wil je bedrijf succesvol maken. Dit bereik je door klanten een positieve ervaring met je bedrijf te laten beleven. Daarom is omnichannel marketing ook zo belangrijk, want de hele reis gaat om het op maat bedienen van je klanten. Je weet dat je goed bezig bent als klanten je bedrijf in de eigen omgeving promoten. Zorg ervoor dat je met tevreden klanten in contact blijft, want dat is niet alleen interessant voor het ambassadeurschap, maar ook voor herhaalaankopen.

Mijnzzp.nl