Team Mijnzzp

Beurs ondernemers

Je overtuigingskracht verbeteren zou hoog op het prioriteitenlijstje van elke ondernemer moeten staan. Als ondernemer heb je overtuigingskracht nodig voor jezelf, voor klanten, leveranciers en ook voor jouw personeel. Overtuigingskracht kun je gebruiken bij verkoop- en onderhandelingsgesprekken, maar is een vaardigheid die niet iedereen van nature tot in de puntjes beheerst. Het kan ook in privésituaties goed gebruikt worden. De meeste ondernemers hebben regelmatig te maken met zakelijke communicatie waarbij de juiste overtuigingskracht zeker van pas kan komen. Ook het leren onderhandelen is erg belangrijk als ondernemer.

Inhoudsopgave
Non-verbale communicatie en overtuigingskracht
Competentie overtuigingskracht
Verbale én non-verbale overtuigingskracht gebruiken
Beantwoorden van niet gestelde vragen
Cultuurverschil

Non-verbale communicatie en overtuigingskracht

Het zal je niet verbazen dat jouw overtuigingskracht samen werkt met jouw non-verbale communicatie. Ons menselijk brein is ingesteld op het verwerken van plaatjes. Zo ook in onze communicatie. Minimaal twee derde van onze communicatie tijdens het overtuigen van iemand gaat via de non-verbale weg. Wij onthouden dus een aantal dingen van wat er gezegd wordt, maar de non-verbale communicatie en het gevoel dat het ons gaf, blijft beter hangen.

Je wilt dus dat het non-verbale deel synchroon loopt met jouw overtuigingskracht en dat het elkaar niet in de weg zit. In het bedrijfsleven wordt vaak gehamerd op het verbale onderdeel van de gesprekken en wordt de non-verbale kant bij het overtuigen vergeten. Jouw overtuigingskracht verbeteren zit hem dus in jouw non-verbale communicatie.

Competentie overtuigingskracht

Als je kijkt naar de meest geadviseerde competenties die zouden moeten worden ontwikkeld staat overtuigingskracht in de top 10. Gedeeltelijk zit deze vaardigheid in jouw karakter, maar het andere deel kun je ontwikkelen, zoals elke competentie. Ook overtuigingskracht vergt zelfinzicht, training en oefeningen in de praktijk.

Het is de bedoeling dat je overtuigend spreekt zonder jouw authenticiteit te verliezen. Het gaat om jouw uitstraling, verhaal en de verbinding die jij met jouw gesprekspartner maakt. Als er geen verbinding is, is de impact ook beperkt.

Verbale én non-verbale overtuigingskracht gebruiken

Je kunt jouw non-verbale overtuigingskracht gebruiken om in te spelen op de lichaamstaal van jouw gesprekspartner. Denk hierbij aan jouw houding, handgebaren, gezichtsuitdrukking, intonatie van je stem en snelheid waarmee je praat. Leg bijvoorbeeld bepaalde klemtonen op bepaalde worden, maak rustige, maar ondersteunende handgebaren en neem een open houding aan als je met jouw gesprekspartner praat en hem wil overtuigen.

Lach tijdens het gesprek regelmatig op een natuurlijke manier om zo jouw vriendelijkheid en toegankelijkheid te onderstrepen. Als je dat combineert met jouzelf openstellen en het delen van persoonlijke informatie, schept dit een band en wekt dit vertrouwen.

Beantwoorden van niet gestelde vragen

Een punt dat tijdens de verbale communicatie vaak wordt vergeten is het beantwoorden van niet gestelde vragen. Stel een vraag die mogelijk bij jouw gesprekspartner omhoog kan komen en die hij nog niet gedeeld heeft. Maar beantwoord deze vraag ook direct. Het geeft dan duidelijk aan dat je de andere kant niet vergeet en ook dat je in oplossingen denkt.

Cultuurverschil

Tot slot is een belangrijk punt dat jij jouw publiek kent. Een Nederlandse zakenpartner behoeft een hele andere benadering dan een Aziatische. Het cultuurverschil maakt hier al een onderscheid tussen jouw gesprekspartners en vergen dan ook een andere aanpak. Verdiep je van tevoren in het gesprek en kijk welke strategie het beste werkt.

Mijnzzp.nl