Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Bijna alle ondernemers zijn bekend met social media en ook zakelijk actief op social media. Social media kan zakelijk gezien een grote meerwaarde betekenen, als het op de juiste manier wordt ingezet. Het grote voordeel van social media is dat iedereen gebruik kan maken van social media, van kleine ondernemer tot grote ondernemer. Toch zijn er redelijk veel ondernemers die vroeg of laat stoppen met hun social media, omdat de gewenste resultaten uitblijven. De resultaten kunnen bijvoorbeeld bezoekers zijn op een eigen website, of verkoop via social media. Het op een goede manier bijhouden van social media netwerksites is voor veel ondernemers lastig, omdat het te veel tijd in beslag neemt of omdat de ondernemer niks te melden heeft.

Social media-strategie

Wie zelf als bedrijf wil gaan beginnen met social media kan het beste eerst een strategie bedenken en hieraan vasthouden. Een social media-strategie kan bijvoorbeeld inhouden op welke social media je als bedrijf wilt deelnemen en de frequentie van het aantal berichten dat geplaatst zal worden. Ook kan er opgenomen worden of en hoe er precies gereageerd zal worden op berichten. Denk bijvoorbeeld aan binnenkomende vragen die rechtstreeks beantwoord worden via het platform, of dat ze juist beantwoord worden via de eigen website.

Een social media-strategie is vooral handig wanneer er verschillende werknemers verantwoordelijk zijn voor de sociale media, zodat iedereen precies weet hoe er gereageerd moet worden zonder dat er onduidelijkheden ontstaan. Ook het wel of niet actief deelnemen aan discussies is een belangrijk onderwerp binnen de strategie, omdat discussies lang niet altijd even positief hoeven te zijn. Voor een bedrijf kan een verkeerde discussie veel reputatieschade opleveren.

Zakelijke actief op social media

Er zijn veel bedrijven actief op de diverse social media zoals Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest. De meeste bedrijven zijn actief om de simpele rede dat andere bedrijven dit ook zijn. De reden hiervoor is meestal meer omzet of een betere naamsbekendheid. Toch zal het actief bezig zijn met social media geen garantie zijn op meer omzet of een betere naamsbekendheid. Een goede social media-strategie is zoals eerder omschreven erg belangrijk om tot de gewenste resultaten te bekomen.

Het potentieel van social media kan erg groot zijn als de ondernemer dit op de juiste manier inzet. Het alleen benaderen of volgen van mogelijke cliënten met als doel omzet te genereren is meestal geen goed idee, omdat dit overkomt als koude acquisitie. Het is wellicht beter om actief informatie te delen over je eigen bedrijf en werkzaamheden. Wanneer de juiste doelgroep deze informatie ziet dan zal dit niet overkomen als koude acquisitie. Wanneer iemand bepaalde bedrijfsinformatie interessant genoeg vindt is de kans op zaken doen of een nieuwe relatie meestal veel groter.

Zakelijk is zakelijk

De meeste ondernemers snappen dat een zakelijk account op social media zakelijk moet zijn. Toch zijn er regelmatig voorbeelden te vinden van zakelijke account die ook gebruikt worden voor privé zaken. Het mixen van een zakelijk account met privé aangelegenheden is echt een slecht idee, omdat het niet zakelijk overkomt. Zorg ervoor dat privé zaken niet gedeeld worden op een zakelijk account.

Campagne voeren op social media

Het voeren van een campagne is op de meeste social media websites op diverse manieren in te stellen, waardoor ook vooruit gewerkt kan worden. Het dagelijks plaatsen van berichten kan dus op de meeste social media websites ingesteld worden, waardoor niet iedere dag nieuwe berichten geplaatst hoeven te worden. Wel is het belangrijk om regelmatig te controleren of er vragen of opmerkingen zijn met betrekking tot geplaatste berichten. Over het algemeen kan men het beste minimaal drie berichten per dag plaatsen namelijk in de ochtend, rond lunchtijd en aan het einde van de werkdag. Voorkom dat berichten automatisch geplaatst worden in de nacht of bijvoorbeeld op zondag.