Team Mijnzzp

Focusstrategie marketing

Er zijn allerlei soorten marketingstrategieën die bijdragen aan het succes van je bedrijf. Wil je echt het onderscheid maken met je product of dienst dan biedt de focusstrategie bijvoorbeeld uitkomst. Bij het toepassen van een focusstrategie is het de bedoeling om je in plaats van op de hele markt maar op één of twee segmenten te richten. Hierdoor is het mogelijk om met je onderneming beter op de behoeften van de klant in te spelen.

Focusstrategie: richt je op een niche

Door een focusstrategie toe te passen en je op een niche te richten, heb je als ondernemer de mogelijkheid alle aandacht en tijd te gebruiken voor één segment. Dat biedt de gelegenheid om de beperktere doelgroep optimaal te bedienen. Je weet als ondernemer bijvoorbeeld veel sneller wat er speelt in een enkel segment dan wanneer je de hele markt in de gaten moet houden. Het inzicht en overzicht maakt het met de focusstrategie mogelijk om direct en efficiënt in te spelen op de actuele situatie, vraag en behoefte van de klanten. Omdat je heel snel kan anticiperen, is de klant ook minder snel geneigd om bijvoorbeeld naar een concurrent over te stappen.

Kostenfocus en differentiatiefocus

Binnen de focusstrategie zijn er verschillende manieren om er uitvoering aan te geven. Dat kan namelijk met een kostenfocus of met een differentiatiefocus. Bij de keuze voor een kostenfocus is het de bedoeling om de prijs zo laag mogelijk te houden als je een product of dienst in een nichemarkt aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan een touroperator die zich richt op het aanbieden van specifieke jongerenreizen en daarin de goedkoopste van de markt zijn. In dit geval is er sprake van een kostenfocus binnen de focusstrategie.

Bij de keuze voor differentiatiefocus is er sprake van het aanbieden van een product of dienst in een nichemarkt met de nadruk op de unieke kenmerken ervan. Een voorbeeld hiervan is als een touroperator seniorenreizen aanbiedt als wandelvakantie in de bergen. Het kan veel voordelen hebben om een focusstrategie toe te passen als ondernemer, waarbij je dus de keuze hebt tussen een kostenfocus en differentiatiefocus.

Mijnzzp.nl