Team Mijnzzp

Klantenpiramide

De klantenpiramide bestaat uit een model dat onderscheid maakt tussen verschillende soorten klanten. Er vindt aan de hand van de winst of omzet een segmentatie van bestaande klanten plaats. Wat je eraan hebt? Het is een vorm van klantanalyse die het mogelijk maakt om inzicht te krijgen in welke marketingstrategie de meeste winst oplevert. Stel maar eens een klantenpiramide op en bepaal de marketingstrategie met als doel meer omzet en winst te verkrijgen. Overigens wordt vaak gebruikgemaakt van de omzet als bepalende factor, maar het is eveneens mogelijk om de winst als uitgangspunt voor de klantenpiramide toe te passen.

Inhoudsopgave
Voordelen klantenpiramide
Marketingstrategie bepalen

Voordelen klantenpiramide

Het gebruikmaken van een klantenpiramide (Curry) als model voor het bepalen van je marketingstrategie kent meerdere voordelen. De segmentatie van klanten biedt inzicht in de winst of omzet per klantgroep. Een ander voordeel is dat de uitkomst het mogelijk maakt om per klantgroep een andere marketingstrategie toe te passen. Bovendien krijg je als ondernemer duidelijk inzicht in welke klantgroep het op dit moment het beste doet voor jouw bedrijf. Verder ontdek je ook welke soort klanten het minst winstgevend zijn voor je onderneming.

Marketingstrategie bepalen

De klantgroep in de klantenpiramide bestaat uit vaste klanten die de meeste omzet binnenbrengen, dit is uiteraard belangrijk.

1. De marketingstrategie kan erop gericht zijn om deze klanten vast te houden en dat is te realiseren door je te richten op de klantrelatie.

2. Zo kan je eveneens een strategie bedenken om van een bestaande klant een vaste klant te maken. Denk daarbij aan persoonlijk contact en aan het opbouwen van een relatie.

3. Een klantgroep in de klantenpiramide die geen winst oplevert of zelfs geld kost, kan je misschien maar beter afstoten.

4. Het werven van nieuwe klanten krijgt uiteraard ook de aandacht. Het gaat dan om klanten die aan het klantprofiel voldoen, maar nog geen klant bij je zijn. De inzet van een actieve benadering als marketingstrategie helpt hierbij.

5. Onderaan de piramide staan de potentiële klanten die niet weten dat je bedrijf bestaat. Een marketingstrategie kan bijvoorbeeld gericht zijn op het vergroten van de naamsbekendheid of om te brainstormen op welke manier deze doelgroep is te bereiken om daar acties aan te verbinden.

Mijnzzp.nl