Team Mijnzzp

Doelgroep bereiken

Wanneer je start als zzp'er, is het belangrijk om onder de aandacht te komen bij de juiste doelgroep. Voor bouwers kan dit bijvoorbeeld de particuliere markt zijn, maar het kan ook van belang zijn om zichtbaar te worden voor bemiddelaars of aannemers. Ben je actief in de ICT-sector, dan is het vaak verstandiger om je te richten op de zakelijke markt. Als zzp'er is het dus belangrijk om je te focussen op de juiste doelgroep.

Inhoudsopgave
Gericht adverteren als zzp'er
Onderzoek je doelgroep eerst
Blijf zichtbaar en werk aan je naamsbekendheid
Zorg voor maximale zichtbaarheid als zzp'er
Communiceer duidelijk als zzp'er

Gericht adverteren als zzp'er

Als zzp'er hangt het af van de doelgroep die je wilt bereiken hoe je jezelf in de markt zet. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om te adverteren op Marktplaats als je vooral actief bent binnen de zakelijke markt. Voor zzp'ers die zich richten op zakelijke klanten is het verstandiger om gebruik te maken van LinkedIn. Voor klussers of bijvoorbeeld schilders kan het juist wél nuttig zijn om een advertentie op Marktplaats te plaatsen. Om effectief reclame te maken, is het belangrijk om te begrijpen waar je doelgroep zich bevindt.

Onderzoek je doelgroep eerst

Mocht je starten als zzp'er en weet je niet precies waar jouw doelgroep actief is, dan is het belangrijk om dit eerst te onderzoeken. Vaak zijn er advertenties te vinden van andere zzp'ers op verschillende platforms, wat kan helpen bij het in kaart brengen van je doelgroep. Het onderzoeken van je doelgroep is belangrijk om gericht te kunnen adverteren. Overal adverteren heeft weinig zin en is meestal ook niet nodig.

Blijf zichtbaar en werk aan je naamsbekendheid

Zichtbaarheid is niet alleen een kwestie van een goede start, maar ook van volhouden. Blijf actief op het platform dat past bij jouw doelgroep, of dat nu LinkedIn, Marktplaats of een branchegerichte site is. Reageer op berichten, deel updates of toon afgeronde projecten. Zo blijf je onder de aandacht bij potentiële nieuwe of bestaande opdrachtgevers. Ook mond-tot-mondreclame speelt hierbij een belangrijke rol. Lever je goed werk en communiceer je helder, dan vergroot je de kans dat klanten je aanbevelen bij anderen.

Zorg voor maximale zichtbaarheid als zzp'er

Er zijn veel zzp'ers die te weinig aandacht besteden aan hun zichtbaarheid. Het is bijvoorbeeld belangrijk om een eigen website te hebben, zodat potentiële opdrachtgevers duidelijk kunnen zien wat ze kunnen verwachten. Als zzp'er hoef je doorgaans geen uitgebreide website te hebben, maar een eigen site is wel aan te raden. Een korte, maar duidelijke samenvatting van je diensten kan al helpen om meer opdrachten binnen te halen.

Communiceer duidelijk als zzp'er

Beschik je over een eigen website, dan is het belangrijk om duidelijk te omschrijven wat opdrachtgevers kunnen verwachten wanneer ze je inhuren. Maak bijvoorbeeld gebruik van algemene voorwaarden om misverstanden te voorkomen. Het hanteren van algemene voorwaarden verkleint de kans op conflicten en draagt bij aan duidelijke communicatie. Het is overigens niet verplicht om algemene voorwaarden te gebruiken, maar het komt wel professioneel over.

Mijnzzp.nl