Team Mijnzzp

Duurzaam verdienmodel

Recommerce is een manier om als ondernemer onderscheidend bezig te zijn en extra omzet te genereren. Het is een duurzaam verdienmodel, waarbij de focus ligt op het aanbieden van retour gezonden artikelen of tweedehandsartikelen. Heb je een webshop of fysieke winkel dan is recommerce zeker interessant om je mee bezig te houden. Er zijn namelijk meerdere voordelen aan verbonden.

Inhoudsopgave
Kosten verlagen en meer omzet genereren
Duurzaam verdienmodel
Klantenbinding

Kosten verlagen en meer omzet genereren

Retourartikelen vormen doorgaans een extra kostenpost voor je onderneming. Het kost je tijd om producten die terugkomen te verwerken en de terugbetaling te regelen. Je hebt misschien extra opslagruimte nodig of je moet de retourproducten vernietigen. Leg je de focus op recommerce dan zijn de kosten te verlagen. Bovendien zet je deze producten opnieuw in de verkoop. Naast deze vorm van recommerce is het mogelijk om de aandacht te richten op het aanbieden van tweedehands producten. Je kan bijvoorbeeld tweedehands artikelen inslaan en deze refurbishen of via je kanalen direct voor de verkoop aanbieden. Dit is een duurzame manier van ondernemen, omdat producten en goederen voor hergebruik in aanmerking komen.

Duurzaam verdienmodel

Een duurzaam verdienmodel als recommerce biedt meerdere voordelen. Je stapt namelijk over naar een circulair ondernemingsmodel. Denk maar aan producten die normaal gesproken op de afvalberg belanden, maar waar jij kansen inziet. Er zijn altijd producten die voor hergebruik in aanmerking komen, zoals afgedankt kantoormeubilair dat nog prima een ronde mee kan. Je kan deze goederen als ondernemer een tweede leven geven als onderdeel van een circulair verdienmodel. Het komt erop neer dat je afval vermindert en een circulaire economie stimuleert met als extra effect meer omzet.

Klantenbinding

Consumenten vinden het ook steeds belangrijker dat ondernemers duurzaam bezig zijn en selecteren daarop. Maak je als ondernemer gebruik van recommerce dan heeft dat een positief effect op klantenbinding. Dat consumenten keuzes maken op basis van duurzaamheid is allang geen trend meer, maar heeft zich genesteld in de maatschappij. Je laat kansen en klanten liggen als je niet de focus legt op duurzaamheid. Een start maken met aandacht voor recommer is wat dat betreft een uitstekende keuze. Je verhoogt daarmee de betrokkenheid van klanten en trekt gemakkelijker nieuwe klanten aan.

Mijnzzp.nl