Team Mijnzzp

Planning maken

Het valt niet altijd mee als zzp'er om een planning te maken, want er zijn regelmatig wel eens onvoorziene omstandigheden. Er zijn bovendien allerlei dingen die voorbij kunnen komen, waardoor een planning uiteindelijk in de soep loopt. Om je te behoeden voor deze valkuil is het handig te weten wat veelvoorkomende planningsfouten zijn. Als je daar rekening mee houdt, is de kans kleiner dat je weer eens in een van de valkuilen stapt.

Inhoudsopgave
Overschatte productiviteit
Ongestructureerd plannen
Incomplete planning
Geen ruimte overhouden

Overschatte productiviteit

Een van de valkuilen bij het maken van een planning is overschatting van de eigen productiviteit. In het verlengde of aan de basis daarvan ligt dan het probleem dat je de werkzaamheden onderschat. Dat heeft dan tot gevolg dat het niet altijd lukt om werkzaamheden binnen de geplande tijd te realiseren. Hierdoor schuiven werkzaamheden op en dat heeft weer gevolgen voor de verdere planning. Het resultaat daarvan is een vicieuze cirkel die maar lastig te doorbreken is.

Ongestructureerd plannen

Het ongestructureerd plannen is bij veel ondernemers wel herkenbaar. Bijvoorbeeld door niet één centraal overzicht te gebruiken, maar door een hap snap planning te maken. Dan heb je op de ene plek wat memo’s liggen en op een andere plek lijstjes. Het ene deel houd je misschien digitaal bij en een ander deel op papier. Op deze manier raak je natuurlijk gemakkelijk het overzicht kwijt en dat is een grote valkuil. Zorg daarom dat je een centrale planning hebt en houd deze dagelijks bij.

Incomplete planning

De valkuil van een incomplete planning komt ook regelmatig voor. Je hebt dan een mooie planning gemaakt, maar bent daarbij vergeten om echt alle werkzaamheden en taken in te plannen. Bijvoorbeeld de taken die onderdeel zijn van je dagelijkse werkzaamheden, omdat deze een vast patroon vormen. Het is echter aan te raden om alle taken en werkzaamheden in de planning mee te nemen. Dan behoud je bijvoorbeeld ook het overzicht voor tijd die nog beschikbaar is.

Geen ruimte overhouden

Heb je een mooie strakke planning gemaakt met alle taken en werkzaamheden? Dat is mooi, maar dan heb je nog geen rekening gehouden met onvoorziene omstandigheden of met spoedklussen. Het is wat dat betreft een valkuil als je geen ruimte hebt in je planning om dit soort zaken op te vangen. Zorg daarom dat je planning wat dat betreft enigszins flexibel is voor onverwachte situaties.

Mijnzzp.nl