Team Mijnzzp

Leverancier

Ben je een ondernemer die gaat samenwerken met een leverancier? Het is in dat geval voor beide partijen van belang om de afspraken vast te leggen. Hiervoor is het mogelijk om naast een contract een zogenoemde Service Level Agreement ofwel SLA op te stellen. Dit is een speciale overeenkomst die zich specifiek richt op de kwaliteit van te leveren diensten. Het gaat helaas nog wel eens mis bij het opstellen van een Service Level Agreement. Bekijk hier veelvoorkomende valkuilen, zodat je weet wat je moet vermijden.

Inhoudsopgave
Denken dat er sprake is van een SLA
SLA als juridische disclaimer toepassen
Gebruikmaken van een SLA template

Denken dat er sprake is van een SLA

Het komt regelmatig voor dat je denkt een Service Level Agreement bent overeengekomen terwijl het inhoudelijk een contract betreft. In een contract neem je alle afspraken op die je met een leverancier maakt. Denk aan de levertijd en welk product geleverd wordt. Een SLA is inhoudelijk niet dit type contract, maar een overeenkomst betreffende de kwaliteit die de leverancier handhaaft bij het leveren van diensten. Het draait hier om kwaliteitsnormen die meetbaar en specifiek zijn. Bijvoorbeeld het toekennen van een percentage aan beschikbaarheidsgarantie. Een SLA is overigens wel onderdeel van een contract, maar kent een nadere uitwerking van kenmerken die betrekking hebben op de kwaliteit.

SLA als juridische disclaimer toepassen

Er zijn bedrijven die een Service Level Agreement inzetten als juridische disclaimer. Dit heeft veelal tot gevolg dat de leverancier zich geconfronteerd ziet met uitsluiting van aansprakelijkheid en drastische inperkingen. Het is niet de bedoeling om een SLA als juridische disclaimer te gebruiken, want dit komt de samenwerking met de leverancier niet ten goede.

Gebruikmaken van een SLA template

Een andere valkuil is het gebruikmaken van een SLA template, waarbij je alleen nog maar een aantal gegevens moet invullen. Dit is aantrekkelijk om te doen, maar je slaat hierbij wel vaak de plank mis. Een gedegen SLA komt namelijk tot stand op basis van maatwerk en is precies afgestemd op wat voor jouw bedrijf belangrijk is. Denk aan het duidelijk en meetbaar maken van verantwoordelijkheden, maar ook aan aspecten als een contractuele boete. Bijvoorbeeld als de leverancier afspraken niet nakomt.

Mijnzzp.nl