Team Mijnzzp

Consumententrends

Het is voor bedrijven in de B2C markt belangrijk om rekening te houden met consumententrends. Door de ontwikkelingen op dit gebied te volgen, is het namelijk mogelijk om daarop te anticiperen. Blijf je als bedrijf achter en zie je de consumententrends voorbij trekken dan loopt de concurrentie je voorbij. Bekijk daarom de consumententrends van dit moment en speel in op de veranderende behoefte in de markt.

Inhoudsopgave
Consumenten stellen steeds meer eisen
Relatiemarketing

Consumenten stellen steeds meer eisen

Het is lange tijd zo geweest dat consumenten naar bedrijven luisterden, maar het tij is daarin gekeerd. In deze tijd is het van belang om het oor te luisteren te leggen bij de consument. Dit heeft te maken met de veranderende klantbehoefte. Consumenten stellen steeds hogere eisen als het gaat om het kopen van producten bij bepaalde bedrijven of om het afnemen van diensten. 

Een simpel voorbeeld is een eis die betrekking heeft op duurzaamheid. Het is echt een consumententrend dat consumenten bij aankopen heel bewust duurzame keuzes maken. Dit gaat verder dan biologische groente kopen, want het richt zich ook op de wijze waarop bedrijven met duurzaamheid omgaan. Bijvoorbeeld door milieubesparende maatregelen te nemen of door het productieproces duurzaam in te richten. Bij het negeren van de klantbehoefte levert dit problemen op, want de consument gaat liever naar een bedrijf dat wel aan de eisen tegemoetkomt.

Relatiemarketing

De klantbehoefte neemt een belangrijke plek in en in het verlengde daarvan is het een consumententrend om aandacht te besteden aan relatiemarketing. Heb je als bedrijf eenmaal een klant binnengehaald, dan heb je de sleutel voor verder succes in eigen hand. Je kan vormgeven aan relatiemarketing door een langdurige relatie met je klanten op te bouwen. 

Je creëert dan namelijk extra klantwaarde en bovendien zorgt het voor een extra effect, namelijk het bevorderen van loyaliteit en vergroten van betrokkenheid. Het is aan te raden om relatiemarketing vanuit een menselijk oogpunt te benaderen, waarbij je luistert naar de klant. Daarmee bouw je vertrouwen op en is het mogelijk om de klant voor een lange periode aan je bedrijf verbonden te laten zijn. Trouwe klanten zijn wat dat betreft je beste klanten.

Mijnzzp.nl