Team Mijnzzp

Wanhoop

Nederland is een land vol ondernemers: ongeveer 1 op de 10 Nederlanders is zzp’er. Dit aantal groeit nog steeds en dat is niet zo gek. Menig bedrijf plukt namelijk de vruchten van een goede zelfstandige ondernemer. Helaas komt het (nog steeds) vaak voor dat zij hun ingehuurde zzp’er vergeten te betalen. Ook is er regelmatig een andere reden te vinden waarom een factuur niet wordt voldaan, waar de ondernemer uiteindelijk de dupe van is. Heb jij te maken met een opdrachtgever die niet betaalt en weet je niet wat je moet doen? In dit artikel lees je meer over het sturen van een betalingsherinnering tot het nemen van zwaardere maatregelen: een dagvaarding betekenen door een deurwaarder.

Factuurdatum verstreken bij opdrachtgever

Vrijwel iedere zzp’er krijgt er op een dag mee te maken: een opdrachtgever die niet betaalt. Je hebt een factuur gestuurd en je hebt op de uiterste datum van betaling nog geen geld op je rekening staan. In de meeste gevallen helpt het om even een herinnering te sturen. Dit kun je als de factuurdatum al verstreken is met een verhoging van de kosten doen. De meeste ondernemers doen dit niet direct - helemaal niet wanneer het een vaste klant betreft. Toch is het goed om te weten dat dat wel mag: er geldt een standaard vergoeding van minimaal € 40. Dat is een bedrag voor eventueel gemaakte kosten zoals juridische kosten of incassokosten. Goed om te weten: vermeld de betalingstermijn altijd op de factuur. Deze termijn ligt meestal tussen de 14 en 30 dagen.

Bel je opdrachtgever op met mondelinge herinnering

Er kan een goede reden zijn dat je opdrachtgever je mails niet heeft gezien. Dit maakt voor jou als degene die werk geleverd heeft natuurlijk niet veel uit, want je wilt gewoon je vergoeding krijgen voor het werk dat je gedaan hebt. Toch kun je wanneer je geen reactie op je mails krijgt het nog over een andere boeg gooien: pak je telefoon en bel je opdrachtgever op met de vraag waarom het geld nog niet op je rekening staan. Grote kans dat de klant het bij zo’n persoonlijke benadering alsnog over zal maken. Spreek in ieder geval mondeling af wanneer je het geld verwacht te hebben. Dit kun je uiteraard gewoon op een beleefde manier doen, zodat de betaling zo snel mogelijk kan worden uitgevoerd.

Niet telefonisch bereikbaar: tweede betalingsherinnering

Het kan zijn dat je je opdrachtgever niet telefonisch kan bereiken. Misschien doen jullie de communicatie altijd via de mail en heb je geen telefoonnummer of wellicht krijg je geen gehoor aan de andere kant van de lijn. Wat de reden ook is: het geld moet nog steeds jouw kant op komen. Verstuur op dat moment een tweede betalingsherinnering met nogmaals duidelijke communicatie over wanneer je het geld verwacht te hebben. Vermeld ook dat je helaas stappen moet ondernemen wanneer je op die datum nog niks hebt mogen ontvangen. De toon kan nog steeds beleefd, maar het is ook heel logisch dat je op zo’n punt er al een beetje klaar mee bent.

Deurwaarder of incassobureau inschakelen

Geen enkele zzp’er wil op dit punt komen, maar eerlijk is eerlijk: je hebt gewerkt en daar moet je nog voor betaald worden. Wanneer je je opdrachtgever niet kunt bereiken en wanneer er niet wordt gereageerd op de factuur en de betalingsherinneringen moet je een stapje verder gaan. Ook daarmee krijg je te maken als ondernemer. Schakel een incassobureau in die voor jou aan de slag gaat. De meeste zzp’ers gaan in zee met een incassobureau dat werkt op basis van no cure, no pay. Dat betekent dat je pas hoeft te betalen wanneer dat bureau daadwerkelijk successen behaald. In de meeste gevallen betaalt een opdrachtgever alsnog wanneer een incassobureau ingeschakeld is.

Dagvaarding betekenen: uitnodiging voor de rechtbank

Het is niet te hopen dat het zo ver moet komen, maar helaas is dat zeker wel eens het geval. Lukt het je niet om je geld te krijgen door betalingsherinneringen te sturen of door een incassobureau in te schakelen? Kies er dan voor om een dagvaarding te laten betekenen. Hiermee zorg je ervoor dat je opdrachtgever voor de rechter moet komen. De rechter gaat de kwestie beoordelen en bepalen waar uiteindelijk uit zal komen dat je je geld gewoon moet krijgen. Het is fijn om te weten dat een dagvaarding betekenen deze uitkomst kan bieden, maar het is te hopen dat het niet zó ver hoeft te komen. De kosten voor zo’n procedure liggen gedeeltelijk bij jou, dus je moet goed kijken hoe en of je goed verzekerd bent.

¨de inhoud van dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van mijnzzp.nl¨

Mijnzzp.nl