Team Mijnzzp

E-commerce trends

Het is altijd goed om als ondernemer vooruit te kijken en als je in de e-commerce actief bent, zijn er zelfs een aantal belangrijke trends om op te letten. Een belangrijke trend in 2024 is dat het in de e-commerce van belang is om de organische marketing prioriteit te geven. Daarnaast is er minder aandacht voor retargeting en is het van belang om rekening te houden met de toenemende kooplust via ChatGPT.

Inhoudsopgave
Organische marketingstrategie
Einde aan retargeting
Shoppen via ChatGPT

Organische marketingstrategie

SEO is altijd een van de belangrijke aspecten geweest om online vindbaar en zichtbaar te zijn met je bedrijf. Het organische zoekverkeer is wat dat betreft een speerpunt, maar bij de trend in e-commerce in 2024 neemt de rol van organische marketing toe. Dit met specifieke aandacht voor reputatie en inhoud. Organische marketing is breder toe te passen dan alleen de optimalisatie van de website voor de zoekmachine. Dit heeft onder meer te maken met het veranderende zoekgedrag van mensen. Social media spelen bijvoorbeeld veel meer een rol. De inhoud vormt de basis en bij organische marketing is het de bedoeling om al je kanalen te benutten. Daarmee bouw je een reputatie als expert op.

Einde aan retargeting

Een andere e-commerce trend in 2024 is dat er een einde komt aan retargeting en dan met name via advertenties. Consumenten willen niet steeds lastig gevallen worden met allerlei vormen van reclame die te pas en te onpas verschijnt en vaak al lang niet meer relevant is. Bijvoorbeeld als een consument op zoek is naar een stofzuiger en deze al heeft aangeschaft, waarna er nog altijd stofzuigerreclame verschijnt op social mediakanalen. Retargeting was gemakkelijk met de zogenoemde third party cookies, maar daar komt een einde aan.

Shoppen via ChatGPT

Een interessante ontwikkeling binnen de e-commerce doet zich voor met de trend van shoppen via ChatGPT. In de praktijk komt het erop neer dat het straks populair wordt om via AI-softwaresystemen een aankoop te doen. Daarbij is het al mogelijk om bijvoorbeeld een persoonlijk koopadvies te krijgen, waarbij de aankoop direct is te voltooien. AI gaat wat dat betreft een nog grotere rol spelen in het koopproces van consumenten die online shoppen.

Mijnzzp.nl