Team Mijnzzp

Ondernemer aan het werk

Outsourcen, oftewel het uitbesteden van werkzaamheden, heeft een boel voordelen. Welke specialisaties kun je als ondernemer uitbesteden? Bijna alles natuurlijk, maar of dat verstandig is, is dan weer de vraag. Teveel outsourcen kan ook nadelen hebben, vooral van financiële aard. Je bedrijf moet in de eerste plaats natuurlijk financieel gezond zijn maar dat bereik je het beste door met kennis van zaken te handelen. En die kennis heb je meestal niet allemaal zelf in huis. Het outsourcen van specialisaties kan je bedrijf snel en doelmatig naar een hoger plan tillen. Op de website van Kennisdomein kan je overigens al veel informatie voor ondernemers vinden en krijg je allerlei tools, tips en tricks aangereikt.

De beste man aan de knoppen

Het grote voordeel van outsourcen is dat je de beste man (of vrouw natuurlijk) in huis haalt die aan de knoppen draait. Waar je als ondernemer zelf van veel een beetje verstand hebt, heeft een specialist specifieke kennis in huis. We kennen allemaal wel de boekhouder en accountant die ons helpen met de administratie en de salarisadministratie. Soms is een specialist nodig voor de schoonmaak, een IT-man of heb je een externe HR-manager nodig. Hoe groter je bedrijf, hoe meer specialisten je nodig hebt om een sterke positie in de markt te krijgen en/of te behouden. De concurrentie is immers, ook op het internet, ontzettend groot. De kennis van een online marketing specialist is dan ook uiterst belangrijk, net als de kennis van een professioneel tekstschrijver en van een vertaler.

Voorbeelden van outsourcing

We hebben er hiervoor al een heel aantal genoemd, maar hieronder een rijtje vakgebieden waarvoor je kunt kiezen als je specifieke kennis in huis wilt halen:

  • Administrateur
  • Sales manager
  • Developer
  • Marketing specialist
  • Tekstschrijver
  • Business consultant
  • Projectmanager
  • HR-manager
  • Grafisch vormgever
  • Onderzoeker
  • Vertaler
  • Schoonmaker

Langdurig, kort of in huis

Soms wil je outsourcen voor een afgebakende periode of opdracht. Iemand die een nieuwe website voor jouw bedrijf ontwerpt, een vertaler voor het vertalen van je brochure of je hebt een projectmanager nodig voor een eenmalig project. Bij outsourcing gaat het vaker om langdurige samenwerking.

Een marketing specialist bijvoorbeeld leert jouw bedrijf door en door kennen. De marketeer denkt met je mee, zet strategieën uit en heeft kennis van de steeds veranderende markt. Als je zaken doet in het buitenland heb je jouw vertaler keer op keer nodig en als Nederlands niet je moedertaal is, ook een tekstschrijver die alles voor je schrijft of nakijkt. Een ICT’er kan je niet missen als er nieuwe technologieën moeten worden geïmplementeerd of als er storing is. Soms is het ook lastig te beslissen wanneer je de overstap maakt van langdurig samenwerken via outsourcing naar het aannemen van een specialist in vaste dienst.

Zijn er ook nadelen of risico’s aan outsourcing

Outsourcing heeft heel veel voordelen, daar staan, zoals met alles, een paar nadelen tegenover. Een specialist kan niet zulk goed werk leveren als je had verwacht of meer uren factureren dan afgesproken of daadwerkelijk gewerkt. Door steeds in gesprek te blijven kan je voorkomen dat deze nadelen spelen of langer speler dan nodig.

De kosten van outsourcing

Specialisten kosten geld, soms veel geld. Bedenk echter dat een specialist ook veel geld voor jou kan verdienen. Een goed werkende website, een geweldige SEO-campagne, perfecte teksten, schitterende vormgeving, een schoon kantoor en probleemloze distributie dragen in belangrijke mate bij aan de succes van je bedrijf.

In samenwerking met kennisdomein.nl

Mijnzzp.nl