Team Mijnzzp

Thuiskantoor

Veel zzp’ers werken vanuit huis en vinden dit erg prettig. Ze hebben alles wat ze nodig hebben in de buurt en het scheelt een hoop tijd omdat je niet hoeft te reizen. Toch kan het soms ook nadelen hebben. Je wordt namelijk de hele dag geconfronteerd met klusjes die nog moeten gebeuren, zoals de was, of de postbode die net aan de deur staat als je in een belangrijke call zit. Een eigen plek waar je je alleen op je werk kunt richten is dus zeker geen overbodige luxe. Een ruimte waar je niet tussen de nog op te vouwen was zit, is toch wel aan te raden als je op een effectieve manier wilt werken. Hoe richt je je thuiskantoor het beste in? En hoe zit het nou eigenlijk met de fiscale regels?

Thuiskantoor inrichten

In principe heb je weinig ruimte nodig, zolang je deze maar goed benut. Een bureau is vaak wel een must, gezien de administratie die je moet voeren, de mails die je moet beantwoorden enzovoorts. Wil je je papieren documenten goed opruimen, dan is een aparte kast met daarin verschillende mappen, ingericht per kwartaal of jaar, een goed idee. Je hebt alles op deze manier zo bij de hand als je het nodig hebt. Je kunt dan wel het beste de hoogte ingaan, om zo min mogelijk ruimte te gebruiken. Een kast kun je gewoon in de winkel kopen, maar je kunt er ook voor kiezen om er eentje naar jouw smaak te maken van osb. Dit materiaal is veelzijdig en heeft een karakteristieke uitstraling, wat dus net iets meer sjeu aan jouw werkplek zal geven. Ook kun je het goed gebruiken als ondervloer. Ook als boekenplanken doen deze platen het goed.

Zorg dat je de deur dicht kan doen

De gemiddelde zzp’er heeft, zeker in het afgelopen jaar, ervaren hoe het is om thuis te werken als er meerdere mensen thuis zijn. Zeker mensen met kinderen hebben het zo nu en dan best zwaar gehad. Thuisonderwijs geven in combinatie met je eigen business runnen is verre van ideaal. Als je een partner hebt is het prettig als je je op zulke momenten even terug kunt trekken in een aparte ruimte (overigens ook handig als je een buurvrouw hebt die steeds een kopje thee wil komen drinken) waar je in alle rust kunt werken. Een ruimte waar de deur dicht kan en waar je, al dan niet met noise cancelling oortjes in, de online calls kunt doen die er op de planning staan. Even afsluiten van alle zaken die je af kunnen leiden van het werk dat gedaan moet worden.

Wat kun je wel en niet afschrijven?

Maak het jezelf niet te moeilijk en zorg dat de kosten niet de pan uit rijzen. In de meeste gevallen zijn de kosten voor het gebruik en inrichten van je kantoor aan huis namelijk niet aftrekbaar. Zaken als je laptop, printer, andere apparatuur en software kun je afschrijven. Je bureaustoel, het bureau zelf en andere meubels horen hier niet bij. Daarnaast zijn de kosten voor elektra en verwarming ook niet aftrekbaar als je in je eigen huis aan het werk bent. Toch is dit wel bijzonder te noemen, aangezien je gemiddeld zo’n 8 uur per dag aan het werk bent voor jouw bedrijf en dus wel gebruik moet maken van al deze dingen.

Er heerst nog steeds behoorlijk wat onduidelijkheid met betrekking tot wat er aftrekbaar is als het gaat om een kantoor aan huis. De fiscus heeft nog steeds een andere mening, dan wat een rechtbank er over te zeggen heeft. Niet handig, want wat moet je nou op zo’n moment? We zetten alle meningen even op een rijtje;

Belastingdienst

De woning moet aan de volgende eisen voldoen;

  • De werkruimte moet splitsbaar zijn van het woongedeelte en dus een eigen opgang en sanitair hebben.
  • Er moet een substantieel deel van de inkomsten in de betreffende werkruimte worden verdiend. Dat is minimaal 30% in de eigen werkruimte en minimaal 70% als je ook nog ergens anders een werkruimte hebt.

Als je je huis splitst in een woon- en werkgedeelte dan verhuur je in feite een deel van het pand aan jouw bedrijf. Je mag hierbij maximaal 4% van de waarde van de werkruimte aftrekken, plus een evenredig deel van de kosten die een ‘normale huurder’ ook zou moeten betalen. Hierbij moet je denken aan energiekosten, verzekeringen en schoonmaakkosten. Gaat het om een huurwoning dan kun je de aftrek berekenen aan de hand van de vloeroppervlakte.

Heb je een eigen woning, dan zijn de regels soepeler. De opties zijn als volgt;

  • De woning is bouwkundig gesplitst. Je dient het deel dat je als werkruimte gebruikt tot jouw ondernemingsvermogen te rekenen.
  • De woning is niet bouwkundig splitsbaar: er is sprake van keuzevermogen. Je kunt ervoor kiezen om het pand tot jouw ondernemingsvermogen te rekenen, of het hele pand privébezit is, of dat het pand administratief splitst in een privé en zakelijk gedeelte. Wanneer het ene het andere overduidelijk overheerst, dan hoef je niet te kiezen en dien je het pand respectievelijk privé óf zakelijk te behandelen.

Je kunt deze keuze niet te allen tijde maken, gezien het feit dat je dit moet aangeven op de jaarstukken, bij je eerste aangifte inkomstenbelasting. Dit is uiterlijk op 1 april in het jaar nadat je als ondernemer begonnen bent.

De rechtbank

In 2007 oordeelde de rechtbank in Den Bosch dat huurders en huiseigenaren gelijk moeten worden behandelt. De toenmalige staatssecretaris had een andere mening en ging in cassatie, wat in juni 2009 ongegrond werd verklaard. Een voordeel voor de ondernemer en een nadeel voor de fiscus dus. Er zijn al meerdere zaken voor de rechtbank geweest, waarbij de ondernemer in het gelijk werd gesteld. Zo is er eentje geweest waaruit gekomen is, dat je 25% van je huurwoning zakelijk kunt gebruiken en de betreffende woning als keuzevermogen kan en mag beschouwen. Je kiest dus zelf of het om privé-, zakelijk- of gesplitst bezit gaat. Mocht de fiscus hier anders over denken dan sta je voor de rechtbank sterk in je schoenen!

Houd je administratie goed bij!

Het grootste advies is; houd je administratie goed bij! Het is van belang dat je precies bijhoudt wat er speelt binnen jouw eenmanszaak. Je kunt hiervoor zelf aan de slag gaan met een goed boekhoudprogramma, maar aan te raden is om dit door een professional te laten doen. Deze kan met je meekijken wat er allemaal goed én minder goed gaat en samen met jou naar een eventuele oplossing zoeken. Dus ook al werk je thuis, zorg dat je jezelf goed informeert en houd je aan de regels om problemen te voorkomen!

In samenwerking met pontmeyer.nl

Mijnzzp.nl