Hoe goed ken jij je doelgroep? Waarschijnlijk niet goed genoeg, want de kans is groot dat je bij een campagne nooit in een keer de spijker op z’n kop slaat. Je weet pas of je ideeën aanslaan wanneer je de resultaten van de advertentie(s) analyseert. Eén advertentieronde is binnen het employer branding model of een jobmarketing campagne daarom vaak niet genoeg; na een aantal weken is het tijd om te optimaliseren. Dat kost tijd en energie, maar het levert nog veel meer op.
Resultaten vergelijken en optimaliseren
Met optimaliseren bedoelen we het verbeteren van de campagne, oftewel deze (nog) effectiever maken: meer resultaat, lagere kosten. De meeste adverteerders streven ernaar om na ongeveer 4 weken te optimaliseren, of eerder, wanneer dat nodig is. Optimaliseren kan op meerdere manieren. Je kunt content verversen (op basis van een A/B-test), maar ook de targeting aanpassen. Je kunt de doelgroep verkleinen of vergroten, de interesses veranderen, noem maar op. Soms moet je je doel specifieker benaderen, of je moet juist groter denken. Bij een campagne op Facebook of Instagram kijken we naar de cijfers op de Meta Business Manager.
Wat is A/B-testen precies?
Om te kunnen optimaliseren moeten we vergelijken, en om te kunnen vergelijken is het belangrijk dat we meerdere versies van een advertentie opmaken. Dit heet A/B-testen, en het is een slimme manier van optimaliseren omdat je je optimalisaties baseert op daadwerkelijke resultaten, in plaats van gewoonweg op gevoel. Wat werkt wel en wat werkt niet?
Resultaten meten binnen een jobmarketing campagne
Is het je doel om sollicitanten binnen te halen met een jobmarketing campagne? Houd dan in gedachten dat het niet altijd beter is om je advertenties zo vaak mogelijk te laten zien. Het kan namelijk irritant worden en daarmee averechts werken. Zorg daarom dat je zeker optimaliseert wanneer de advertenties gemiddeld 2 of 3 keer gezien zijn door de doelgroep. Dit kan je in Meta Business Manager zien onder de kopjes “bereik” en “weergaven”.
Bij jobmarketing campagnes is A/B-testen van groot belang. Verspreid je budget dus over meerdere advertenties. Op die manier ontdek je al snel wat je doelgroep aanspreekt: stilstaande beelden, video’s, lange teksten, kortere teksten, emoji’s of bulletpoints. Na een aantal weken kun je gaan vergelijken en optimaliseren.
Optimaliseren binnen het employer branding model
Dat analyseren en optimaliseren van groot belang is, geldt ook binnen het employer branding model. Dit model bestaat uit vier fases (see, think, do, care) en je kunt als bedrijf zelf bepalen hoelang elke fase duurt. Misschien wil je zelfs dat de fases overlappen. Ook hierbij geldt: overspoel je doelgroep niet met jouw advertenties. Na 4 weken optimaliseren, dus! Je kunt bij deze content goed meten wat aanslaat door bijvoorbeeld foto’s van mannelijke en vrouwelijke medewerkers te gebruiken.
Conclusie: meten is weten
Meten is dus weten, en weten is belangrijk. Op basis van de conclusies die je trekt uit de resultaten kan je namelijk content maken die nóg beter aanslaat bij je doelgroep. En als je dit elke 4 weken doet, haal je het meeste uit je campagne; of het nou jobmarketing, employer branding of een andere richting op gaat. Het kost misschien wat tijd, maar het levert je nog veel meer op!
In samenwerking met pro-contact.nl
Mijnzzp.nl