In 2020 telde Nederland meer dan een miljoen zelfstandigen zonder personeel, oftewel zzp’ers. Klanten en afnemers hebben dan ook de keuze uit talrijke zzp’ers als ze eens een product of dienst willen afnemen. Wanneer je zelf zzp’er bent is het dus zaak om jezelf goed te onderscheiden en duidelijk op te vallen. Slaag je daar niet voldoende in, dan is de kans groot dat je helaas (te) weinig klandizie binnenhaalt.
In dit artikel bespreken we een aantal marketingtips die speciaal gericht zijn op zzp’ers. Hierbij beginnen we met het nut van het hebben van een eigen website.
Waarom is een eigen website nodig voor zzp’ers?
Zoals we hierboven al aangaven is een website de ultieme manier om ruchtbaarheid te geven aan het bestaan van je onderneming. Natuurlijk kun je dit ook via andere online kanalen doen, maar een website of webshop geeft je toch echt de maximale vrijheid om jezelf op een zo goed mogelijke manier te presenteren. Zo bezien vormt je site echt je visitekaartje en je digitale etalage. Bovendien zorgt een eigen website voor betere kansen dat je gevonden wordt door potentiële klanten, al dient je site dan op zoekmachine optimalisatie natuurlijk wel goed te zijn ingericht.
Overigens hangt het nut van het hebben van een eigen website ook deels af van in welk werkgebied je actief bent. Ben je bijvoorbeeld werkzaam in een sector waar het internet slechts een kleine rol speelt en/of waarvan het bekend is dat er tekorten zijn aan vakmensen? Dan volstaat het wellicht om zichtbaar te zijn op LinkedIn, Facebook en/of Instagram, en is een eigen website dus niet per se nodig. Hebben de producten en/of diensten die je aanbiedt daarentegen extra uitleg nodig, ben je actief in een werkveld waarin internet sowieso belangrijk is of bevind je je in een branche met veel concurrentie? Dan is een eigen website juist een must.
Tips voor het opzetten, inrichten en aankleden van je website
Een eigen website opzetten hoeft zeker niet duur te zijn. Sterker nog, in principe zou je dit gratis kunnen doen, al betaal je natuurlijk nog altijd wel voor zaken als hosting, domeinnaamregistratie en een SSL-certificaat. Hoe dan ook, als je je website verder vormgeeft, dan is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen beeldmateriaal, design, tekstuele informatie en online vindbaarheid.
Het geheel moet zowel aantrekkelijk ogen als de juiste informatie bieden. De uitstraling zou je via bedrijfsfotografie een flinke boost kunnen geven. Een professionele bedrijfsfotograaf weet immers precies welk beeldmateriaal mensen in jouw doelgroep aanspreekt. En in de tekstuele informatie moeten potentiële klanten worden overtuigd van waarom jij degene bent die ze zoeken. Het liefst doe je dat zonder enorm lange stukken tekst. Daarnaast is het van essentieel belang dat geïnteresseerden makkelijk contact met je kunnen opnemen. Een contactformulier op je site kan daarbij helpen.
Aanvullende marketingtips
Je website en je ‘socials’ maken zeker een belangrijk onderdeel uit van je totale marketingactiviteiten. Echter kun je je als zzp’er ook buiten het internet om profileren. Via visitekaartjes en ander drukwerk zou je kunnen werken aan je naamsbekendheid, terwijl je het in je eigen omgeving natuurlijk ook van de daken schreeuwt dat jij als zzp’er inzetbaar bent. Tenslotte is het constant leveren van kwaliteit erg belangrijk. Zorg je voortdurend voor een hoge kwaliteit, dan zal mond-tot-mondreclame vanzelf leiden tot meer klandizie.
In samenwerking met haboes.nl
Mijnzzp.nl