Team Mijnzzp

Kantoormensen

Klanten vinden als zzp’er kan een lastige opgave zijn. Veel mensen zijn in de veronderstelling dat het klantenbestand vanzelf zal groeien als het bedrijf langer bestaat. Dit is echter niet altijd het geval. De concurrentie is moordend en als zzp’er zal je alles uit de kast moeten trekken om staande te blijven tussen al die grote namen. Of je nu net gestart bent of al jaren het beroep uitoefent, klanten vinden begint bij jezelf. Reclame maken als zzp’er, hoe doe je dat eigenlijk?

1. Maak een marketingplan

Het doel van reclame maken is om jouw bedrijf te laten zien aan potentiële klanten. Als je niet zichtbaar bent voor klanten is het natuurlijk nooit mogelijk om groei door te maken als bedrijf. Zichtbaar worden voor klanten, hoe doe je dat dan?

Allereerst is het belangrijk om de doelgroep in kaart te brengen. Op welke doelgroep zijn jouw producten of diensten gericht? Welke leeftijdscategorie? Op basis van die gegevens kan je al veel informatie verzamelen over effectieve reclamemiddelen. Daarnaast moet je bedenken waar mogelijke klanten kunnen zijn. Misschien is er wel een potentiële klant om de hoek of aan de andere kant van de wereld. Weet jij waar jouw klanten vandaan komen? In een marketingplan doe je onderzoek naar jouw doelgroep en bedenk je reclamemiddelen om deze zo effectief mogelijk te bereiken. Wees niet bang, dit hoeft geen groot document te zijn. Het is wel belangrijk om jezelf even voor te bereiden voordat je aan de slag gaat.

2. Klanten bereiken in de directe omgeving

Als bakker of kapper is het belangrijk dat je jezelf regionaal laat zien. De meeste klanten komen immers uit de directe omgeving. Het bereiken van de directe omgeving lijkt lastig. Vaak worden online reclamemiddelen aangesproken. Toch blijkt dit niet altijd even effectief te zijn. Regionale klanten bereik je door persoonlijke reclamemiddelen. Door ze aan te spreken als ze in actieve modus zijn. Buitenreclame is hier een goed voorbeeld van.

Dankzij buitenreclame bereik je direct het betrokken publiek, de mensen in de directe omgeving. Daarnaast blijkt dat buitenreclame een positieve invloed heeft op de geest. Als mensen onderweg zijn, verkeren ze vaak in een zogenaamde ‘actieve modus’, hierdoor nemen de hersens veel sneller informatie op. Visuele indrukken worden op het juiste moment geïnterpreteerd. Dat resulteert in een blijvende herinnering. Dankzij buitenreclame ontstaat er een prikkel in de hersens. Mensen herkennen jouw bedrijf. Herkenning resulteert in vertrouwen en vertrouwen in een groeiend klantenbestand.

3. Online adverteren

Als je als zzp’er online werkt, zal je waarschijnlijk beschikken over een zeer divers klantenbestand. Regionaal adverteren is dan ook vaak niet zo effectief. In dat geval is het verstandig om wat breder in te zetten. Er zijn verschillende mogelijkheden om online te adverteren. Adverteren via Google Adwords is een bekend reclamemiddel. Het voordeel van Google Ads is dat het mogelijk is om te meten hoe effectief jouw reclamecampagne is. Dit is bij veel andere reclamemiddelen niet mogelijk. Je weet dan ook direct of het zin heeft om door te gaan. Wij raden aan om bij het adverteren via Google een online marketing specialist in te schakelen. Zij bekijken samen met jou hoe je een effectieve reclamecampagne kan opstellen.

In samenwerking met npbmedia.nl

Mijnzzp.nl