Team Mijnzzp

Content marketing

Je wilt je content marketing uitbesteden, maar ziet door de bomen het bos niet meer. Er zijn immers zoveel marketingbureaus waar je uit kunt kiezen, en ze creëren allemaal “content”. Dus hoe weet je welke partij je moet hebben, waar kun je op letten in je keuze, en waarom zou je überhaupt je content marketing aan een marketingbureau uit handen geven?

Wat is content eigenlijk? En waarom zou je je content marketing uitbesteden?

Laten we allereerst terug gaan naar de basis voordat je je content marketing gaat uitbesteden: content marketing omvat het creëren en verspreiden van relevante informatie in verschillende vormen. Denk aan tekst (blogs en artikelen), foto’s en video’s (social media posts, vlogs, Youtube video’s) en het delen van kennis (webinars, templates, case studies). Het doel van content marketing kan verschillen. Je kunt er bijvoorbeeld nieuwe klanten mee aantrekken, je naamsbekendheid vergroten, je imago verbeteren, je online vindbaarheid een boost geven, of contactgegevens van klanten mee vergaren. Middels kwalitatief goede en relevante content bereik je zowel nieuwe als bestaande klanten. En content is overal aanwezig, altijd. Zolang je op het internet zit ben je bezig met het consumeren van content van anderen: artikelen lezen, video’s bekijken en scrollen op social media: het internet is een en al content. Belangrijk dus dat je tussen de menigte opvalt. Niet voor niets hoor je in de marketingwereld vaak de woorden "content is king” door de kantoren galmen.

Goed - content is dus het fundament van je marketingstrategie. Maar waarom zou je je content marketing uitbesteden? Ten eerste is content creëren een fulltime job. Iets waar je zelf dus hoogstwaarschijnlijk als ZZP’er geen tijd voor hebt. Daarnaast is het een vak dat vraagt om specialisme. Je kunt namelijk vast zelf leuke blogs schrijven, maar een blog schrijven die mensen aantrekt, ze het zetje geeft om over te gaan op conversie én welke ook nog eens een bijdrage levert aan je zoekvindbaarheid, dat vraagt om aardig wat kennis, ervaring en data. Je moet immers wel weten welk type content bij je doelgroep past, waar je doelgroep zich bevindt en hoe je die het beste kan bereiken. Ga je je content marketing uitbesteden? Dan zal daar ongetwijfeld een hele strategie aan te pas komen.

Je content marketing uitbesteden bij het juiste marketingbureau

Er zijn verschillende punten waarop je de kwaliteit van een marketingbureau alvast een beetje kan beoordelen voordat je besluit om er je content marketing uit te besteden. Zo kun je kijken naar specifieke kennis, ervaring of specialisatie. Om er zeker van te zijn dat je je content marketing uitbesteden bij de juiste partij doet, kun je kijken naar de kennis die gedeeld wordt op hun website en hun sociale platformen. Deelt het marketingbureau tips en tricks? Zijn er webinars, podcasts of how-to video’s van het bureau te vinden? Ofwel: Hebben ze hun eigen content wel op orde?

Content marketing uitbesteden op basis van data

Een marketingbureau moet houden van data. Data betekent immers tastbare resultaten, waarmee je de effectiviteit van je campagnes kan meten en de voortgang kan bewaken. Je content marketing uitbesteden doe je dan ook bij een bureau dat gebruikmaakt van diverse analyserende tools en je wekelijks, maandelijks of ieder kwartaal voorziet van een rapportage met resultaten.

Last but not least: je content marketing uitbesteden doe je bij een partij waar je een klik mee hebt!

Tot slot is een eerste indruk enorm belangrijk en zegt je gevoel vaak genoeg. Je dient een klik te hebben met de content marketeer, en zij met jou. Om goed samen te kunnen werken is wederzijds begrip en transparante communicatie enorm belangrijk. Een marketeer moet jouw bedrijf namelijk tot in de puntjes kennen om passende content te kunnen creëren. En wel zo fijn om samen te kunnen sparren over de gewenste tone of voice, je doelgroep en je voornaamste boodschap als je je content marketing uit gaat besteden!

In samenwerking met sensmarketing.nl

Mijnzzp.nl