Team Mijnzzp

Werkgeverslasten

Ben jij al een tijdje flink aan de weg aan het timmeren als ZZP’er of kleine ondernemer? Misschien heb je het zo druk dat je binnenkort de stap wilt zetten om personeel aan te gaan nemen. Waarschijnlijk ben je dan nu een berekening aan het maken van wat een werknemer je gaat kosten en wat je dit potentieel kan opleveren. Daarbij is het belangrijk om te beseffen dat een medewerker natuurlijk veel meer kost dan het maandsalaris an sich. Je hebt namelijk te maken met allerlei kosten en lasten die worden samengevat onder de noemer ‘werkgeverslasten’ die je verwerkt in HRM software. Wat valt hier precies onder en hoe kun je dit voor jouw situatie snel en handig berekenen?

De verschillende soorten kosten voor een werknemer

Sommige kosten liggen vast en ben je verplicht als werkgever om uit te keren aan je personeel. Dat is natuurlijk het bruto maandsalaris, maar denk ook aan vakantiegeld. Daarnaast zijn er een hoop vergoedingen of lasten die optioneel zijn, je mag zelf bepalen wat je hiermee wilt doen. Hieronder vind je een opsomming met de verschillende type kosten waar je rekening mee kan houden:

  • Bruto maandsalaris
  • Vakantiegeld
  • Optioneel: 13e maand of eindejaarsuitkering
  • Optioneel: bedragen aan de pensioenpremie
  • Verzekeringen en ziektewetpremies: dit is vaak rond de 20% van het bruto maandsalaris
  • Optioneel: Onkostenvergoedingen, zoals een reiskostenvergoeding, telefoonkosten of kosten voor het aanschaffen van bedrijfskleding of andere benodigdheden

Ben je verplicht om pensioenpremie te betalen?

Dit afhankelijk van of jouw bedrijf is aangesloten bij een cao (Collectieve ArbeidsOvereenkomst). Vaak zijn er in een cao namelijk afspraken gemaakt om het pensioen van de werknemers goed te regelen. Ben jij niet verbonden aan een cao? Dan ben je niet verplicht om een pensioenregeling te treffen. Uiteraard kun je wel samen met je werknemers kijken of je voor hen wat kunt afsluiten, je hoeft alleen niet zelf ook nog aanvullende premie af te dragen.

Vanuit een goed werkgeverschap oogpunt kan het wel aan te raden zijn om pensioenpremie af te dragen voor jouw medewerkers. Een gemiddelde is bijvoorbeeld 10% van het bruto salaris.

Met welke verzekeringen of premies moet ik rekening houden?

Je bent als werkgever verplicht om verschillende verzekeringen af te sluiten voor jouw werknemers. Zo ben je bijvoorbeeld verzekerd mocht jouw werknemer onverhoopt langdurig ziek of arbeidsongeschikt worden. We hebben de verschillende (verplichte) verzekeringen hieronder op een rijtje gezet:

-    WW (de werkloosheidsuitkering). De hoogte van de premie is afhankelijk van het type contract dat je hebt afgesloten met de werknemer. Zo is er een hoge of lage premie. Bij een contract voor onbepaalde tijd (vast contract) geldt de lage premie. Ook geldt de lage premie als de werknemer jonger is dan 21 jaar of maximaal 52 uur per maand werkt.
-    WAO/WIA
-    WGA of ZW-flex
-    ZVW

Gemiddeld liggen de totale kosten voor al deze premies tussen de 19% en 24% van het bruto maandsalaris.

In samenwerking met bcs.nl

Mijnzzp.nl