Als ZZP’er ben je misschien al een tijdje bezig met het vergroten van je klantenkring. Een belangrijke stap daarin is het creëren van een duidelijk merk. In dit artikel vertellen we je hoe je dat het beste kunt doen.
Waarom wil je een merk creëren?
Als ZZP’er biedt jij een product of dienst aan. Zo’n honderd jaar geleden was het genoeg om te bestaan en een beetje te promoten, maar met de komst van het internet is het echter lastiger geworden. Er zijn waarschijnlijk meer dan honderd ondernemers beschikbaar die hetzelfde bieden als jij. Een sterk merk creëren is belangrijk om te zorgen dat mensen je opmerken en onthouden. Je kunt bijvoorbeeld een canvas tas bedrukken en meegeven aan klanten, zodat jij overal zichtbaar bent als onderneming.
Jouw USP
Wanneer jij een helder merk wil creëren, is het belangrijk dat je weet wat jouw Unique Selling Point is (USP). Dat wil zeggen: wat onderscheidt je van je concurrenten. Misschien heb jij een broodjeszaak. Daar zijn er in jouw omgeving waarschijnlijk genoeg van, maar wat maakt de jouwe nou zo bijzonder? Is dat het feit dat jij alleen werkt met lokale producten? Heb jij een speciaal broodje dat nergens anders te krijgen is? Staat jouw zaak op een unieke locatie? Het is soms even zoeken, maar iedere onderneming heeft iets unieks wat verkoopbaar is.
Waar ben jij aan te herkennen
Bedenk vervolgens waar jij als onderneming aan herkend wil worden. Dat kunnen een aantal kleuren zijn waarvan je vind dat het bij jouw onderneming past, maar het kan ook een tekentje of logootje zijn dat je eventueel met een vormgever ontwerpt. Wanneer jouw onderneming een duidelijk visueel herkenningsteken heeft, gaan mensen het overal herkennen, waardoor jouw onderneming vaker door hun hoofd schiet. Als ZZP’er wil je dat natuurlijk!
Werk samen met een vormgever
Een sterk merk heeft sterke vormgeving nodig. Voor vormgeving bestaan speciale opleidingen en met reden, want het ontwerpen van pakkende vormgeving is een vak apart. Om als ondernemer professioneel over te komen is het een goed idee om samen te werken met een vormgever in het ontwikkelen van een logo, een huisstijl, een website, visitekaartjes en menukaarten. Je kan het zo gek niet bedenken, alles waar jouw logo kan komen te staan is een extra mogelijkheid om klanten eens extra duidelijk te maken dat jij bestaat en dat jij iets biedt wat niemand anders biedt.
In samenwerking met greengiving.nl
Mijnzzp.nl