Team Mijnzzp

Elektrisch laden

Iedereen denkt er wel eens over na wat de voordeligste manier van autorijden is en dat geldt zeker ook voor zzp’ers. Is een leaseauto aanschaffen slim en moet dat dan een auto van de zaak zijn of eentje in de private lease? Of over welke aandrijflijn verstandig is; kun je tegenwoordig nog op fossiele brandstof rijden of is een elektrische auto de beste keuze voor de toekomst? In deze blog vertellen we je meer over de voordelen van elektrisch rijden. Voordelen die meegenomen kunnen worden bij een overweging over welke auto de beste keus is voor een zzp’er.

Een laadpaal en laadkabel

Als je besluit een elektrische auto aan te schaffen dan kom je eigenlijk niet onder de aanschaf van een laadpaal en laadkabel uit. Je moet de auto nu eenmaal laden, anders rijdt hij niet en om steeds op zoek te gaan naar een publieke laadpaal is kostbaar en tijdrovend. Als zzp’er doe je er verstandig aan een laadpaal – ook als hij bij je woonhuis staat – zakelijk aan te schaffen. Als ondernemer mag je tot 36% van de investeringskosten over maximaal € 2.500,- aftrekken via de MIA.

De aanschafprijs van een elektrische auto

Maar als eerste noemen we een van de doorslaggevende redenen waarom veel zzp’ers op dit moment (nog) niet voor een elektrische auto kiezen: de in verhouding flink hoge aanschafprijs van de meeste elektrische modellen. De aanschafkosten van een EV liggen inderdaad aanmerkelijk hoger dan die van auto’s op fossiele brandstof, maar daar staat tegenover dat de kosten om de auto te laten rijden een heel stuk lager zijn. Als eerste zijn dit de stroomkosten. Laad je een EV thuis op, dan kost een kilowattuur gemiddeld € 0,23 en is er de mogelijkheid om via zonnepanelen te laden dan kunnen deze kosten zelfs uitkomen op € 0,-. Zet hier tegenover de kosten van benzine of diesel en het verschil wordt direct duidelijk.

Weinig onderhoud

Een tweede voordeel van een elektrische auto is het weinige onderhoud dat nodig is. Zo heeft een EV ongeveer 70% minder bewegende delen, die vast kunnen lopen of die kapot kunnen gaan. Hierdoor heeft een EV naar verhouding lage onderhoudskosten. Wel moeten vaker banden vervangen worden, omdat deze door het gewicht van de auto sneller slijten.

De fiscale voordelen

Daarnaast kun je op dit moment (2021) profiteren van een aantal fiscale voordelen. Zo betaal je tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting (mrb) en geen bpm (belasting op personenauto’s en motorrijwielen). Deze voordelen vervallen echter wel vanaf 2025. Dan betaal je een vast bedrag aan bpm van € 360,- en 25% aan mrb. In 2026 wordt de mrb zelfs 100%. Een ander fiscaal voordeel is de mogelijkheid om de aanschaf van de auto af te schrijven onder de Milieu Investeringsaftrek, de MIA. Je kunt 13,5% van de investeringskosten afschrijven tot een maximum van € 40.000,-

Wil je als zzp’er een volledig elektrische bestelbus aanschaffen dan mag 36% over maximaal € 75.000,- onder de MIA worden afgeschreven voor bestelauto’s in de N1/N2 categorie. Koop je een volledig elektrische bakwagen of trekker in categorie N2/N3 dan geldt nog eens een willekeurige afschrijving voor 75% van de investering.

De bijtelling in de lease

Je kunt een elektrische auto zakelijk kopen, dan mag de auto op de balans van je eenmanszaak. Je kunt er ook voor kiezen de auto zakelijk te leasen, waarbij je de maandelijkse leasekosten van de omzet af kunt trekken. Er geldt dan wel een bijtelling op het privégebruik van de auto. Momenteel (2021) bedraagt deze 12% tot een cataloguswaarde van € 40.000,- daarboven geldt een bijtelling van 22%. De komende jaren stijgt de bijtelling steeds met 4% om in 2026 gelijk getrokken te zijn met het bijtellingstarief voor brandstofauto’s: 22%.

Ten slotte nog even twee belangrijke punten

Ga je elektrisch rijden dan moet je in ieder geval 27.000 kilometer per jaar rijden (dit is een beetje afhankelijk van het type auto) om op het omslagpunt te komen dat elektrisch rijden voordeliger is dan het rijden met een brandstofauto.

De komende jaren worden er in steden steeds meer milieuzones ingevoerd. Dit zijn gebieden waar men met bepaalde dieselvoertuigen niet meer mag rijden om de C02-uitstoot te verminderen.

In samenwerking met evservice.eu

Mijnzzp.nl