Team Mijnzzp

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachines op internet: we kunnen niet meer zonder ze. Met een ontelbaar aantal websites vertrouwen we steeds meer op deze search engines om ons naar de plek op internet te brengen waar we willen zijn. Zelf een URL intypen doen we nauwelijks meer, we typen wat steekwoorden en Google helpt ons de juiste site te vinden. Ideaal, als gebruiker. Maar ook best lastig, als websitebeheerder. Want dat je een website hebt die aansluit bij de zoektermen die een gebruiker intypt, wil niet altijd zeggen dat je ook als resultaat getoond zal worden. Met zoveel websites wereldwijd hebben zoekmachines wat te kiezen, en doorgaans valt de keuze op sites die zich goed hebben aangepast aan wat de zoekmachines graag zien. Hoe zorg je ervoor dat jouw site ook in die categorie valt?

We kunnen niet meer zonder ze!

Kun jij je nog een wereld zonder zoekmachines voorstellen? Waarschijnlijk niet. Al vanaf het moment waarop het aantal internetsites begon toe te nemen, en steeds meer mensen de beschikking kregen over een internetaansluiting, zijn we op ze gaan vertrouwen. Een website vinden over een bepaald onderwerp deden we al snel door een zoekwoord of zelfs een hele zin in te vullen in een zoekmachine. Deze gaf vervolgens een lijst met resultaten, waar altijd wel tussen stond wat we zochten.

Tegenwoordig gaat dit nog een stukje verder, en typen we zelfs als we de URL van een site weten deze nog maar zelden in. De adresbalk in je browser fungeert meer en meer als een zoekmachine; type er in wat je zoekt, en je krijgt een lijst met resultaten. Handig, want dit is nog makkelijker dan zelf een URL opzoeken en intypen. Maar tegelijk maakt het die zoekmachines wel erg machtig, en dat levert weer problemen op voor bedrijven die het maar niet voor elkaar krijgen hoog in de zoekmachineresultaten te eindigen.

Maar ze hebben wel erg veel macht

Alhoewel zoekmachines alles kunnen vinden dat je maar nodig hebt, willen ze graag dat jij, als website-eigenaar, ze een handje helpt. Of althans; je zal moeten zorgen dat zij, die zoekmachines, jou interessant en relevant genoeg vinden om je hoog in hun resultaten te zetten. En dat kan lastig zijn, want hiervoor is wel bepaalde kennis nodig.

Kennis van SEO, waarmee je je website zo goed mogelijk aanpast aan de zoekmachines. En daarnaast is er ook nog SEA, waarmee je zo optimaal mogelijk adverteert in zoekmachines. Want ja, ook dat gebeurt steeds meer, niet zelden bestaan de eerste resultaten die een gebruiker ziet vooral uit gesponsorde links. Om goed vindbaar te zijn in zoekmachines kun je dus tegenwoordig bijna niet anders dan er aardig wat tijd en vaak ook geld in steken. Ze maken ons leven makkelijker, maar heb je een website dan zal je ze wel te vriend moeten houden.

In samenwerking met seeders.nl

Mijnzzp.nl