Team Mijnzzp

Bureau

Hoera, je gaat voor jezelf beginnen! Een spannende tijd, waarin er van alles op je afkomt. Nu moet je bijvoorbeeld gaan nadenken over je administratie. Ook al is dat iets waar je niet direct affiniteit mee hebt, als zzp’er moet je de boel toch goed voor elkaar hebben. Deze 5 tips helpen je op weg.

1. Naar de KvK geweest? Dan begint je administratie al

Ja, ook als je nog geen euro omzet hebt gedraaid, is het belangrijk om alvast een goede administratie bij te houden. Anders moet je namelijk met terugwerkende kracht dingen opzoeken en administreren. Dan is het toch veel makkelijker om meteen bij het begin van je ondernemersavontuur de dingen goed voor elkaar te hebben?

2. Profiteer van de online tools die er zijn

Ouderwets administratiewerk voldoet natuurlijk nog prima, ook in deze moderne tijd. Het is alleen veel meer werk om Excel-sheets bij te houden in vergelijking met de vele online tools die tegenwoordig beschikbaar zijn. Daarom raden we je aan om je te verdiepen in de mogelijkheden en er eentje te kiezen waarin je jouw administratie opzet. Dat scheelt je enorm veel tijd en biedt je een goed overzicht van je financiën.

3. Houd privé- en zakelijke rekeningen gescheiden

De Belastingdienst gooit alles op één hoop, alles wat op je zakelijke en privérekening staat. Maar voor je administratie maakt het wél uit wat je koopt van welke rekening. Betaal je dus wel eens privé-aankopen van je zakelijke rekening? Dan kost het je tijd en dus moeite om dit aan te geven in je administratie. Dat was niet nodig geweest als je de aankoop direct van je privérekening had betaald. Het zijn kleine dingen, maar ze zorgen wel voor een strakke administratie.

4. Let op hoe je zaken op je balans zet

Als je zelf je balans maakt aan het begin en einde van het jaar, let er dan goed op welke zaken je waar neerzet. Een zakelijke lening voor startende ondernemers is bijvoorbeeld niet hetzelfde als een rekening courant krediet. Dus moet je daar ook anders mee omgaan als je ze verwerkt in de administratie.

5. Bewaar je administratie minimaal 7 jaar

Volgens de wet ben je als ondernemer verplicht om al je administratie minimaal 7 jaar te bewaren. Mocht er ooit controle komen van de Belastingdienst en je kunt de bewaarde gegevens niet laten zien, dan heb je een probleem. Dat is nog een voordeel van de online tools die beschikbaar zijn: die bewaren automatisch al je gegevens van voorgaande jaren. Profiteer hiervan!

In samenwerking met new10.com

Mijnzzp.nl