Bureau

Het aantal zzp’ers groeit stevig. In een jaar tijd kwamen er liefst 32.000 bij, zo meldt het CBS. Groot struikelblok voor deze zelfstandigen blijkt de administratie. Volgens zzp-forum Myler richt meer dan de helft van de eenpitters zich bij voorkeur uitsluitend op kerntaken. Hiermee neemt de behoefte aan goede online boekhoudprogramma’s toe.

De toename van het aantal zzp’ers is vergelijkbaar met de jaren hiervoor, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek. Tegelijkertijd neemt het aantal werknemers met een vaste aanstelling nog altijd af. De verschuiving van werk in loondienst naar zelfstandig ondernemerschap zet dus door. Eind 2014 telde Nederland al 880.000 zzp’ers. Uiterlijk begin volgend jaar wordt de grens van een miljoen bereikt.

Alternatief voor boekhouder

Meer dan de helft van de zelfstandigen heeft geen verstand van boekhouden en kan niet genoeg tijd vrijmaken om de administratie bij te houden, zo schreef Nu.nl enige tijd geleden. Uit een peiling van Myler blijkt dat zij graag hulp willen bij het bijhouden van de administratie. Toch zoekt maar 17 procent daadwerkelijk ondersteuning. Oorzaak: uitbesteden kost gemiddeld 171 euro per maand en is dus relatief duur. Online boekhouden, tegenwoordig geschikt voor vrijwel de hele administratie, is veel goedkoper en wordt daarmee een reëel alternatief.

Online boekhoudsoftware maakt het zzp’ers gemakkelijk zelfstandig hun boekhouding te voeren, weet Sander van Oyen van online boekhoudprogramma Clear Books. “Het is veilig, bespaart veel tijd en energie en geeft een helder overzicht van je financiële huishouding. Facturen en offertes maken en versturen is eenvoudig en inkoopfacturen invoeren en verwerken gaat snel. Je hebt bovendien automatisch zicht in je bankgegevens. Voordeel is verder dat je overal en altijd toegang hebt tot je administratie.”

Ondernemer van nu gaat voor gemak

Maar er is meer mogelijk met dergelijke boekhoudsoftware. “Zoals je agenda beheren en rapporten en overzichten genereren”, gaat Van Oyen verder. “Dat laatste scheelt veel tijd bij bijvoorbeeld belastingaangiften. De belangrijkste informatie van je totale administratie wordt bovendien samengevat op een startpagina, het dashboard. Gemak waar de ondernemer van nu behoefte aan heeft.”

Ook financieel wordt het steeds aantrekkelijker om de boekhouding zelf te doen. Wie alles uitbesteedt aan een boekhouder of accountant is een stuk duurder uit, beaamt ook Van Oyen: “Wij hebben bijvoorbeeld een actie lopen waarbij nieuwe klanten Clear Books een maand gratis uitproberen en daarna slechts 8 euro per maand betalen voor een looptijd van 2 jaar. In veel gevallen komt er geen boekhouder meer aan te pas. Andere zzp’ers schakelen nog enkel een boekhouder in voor aangiften en jaarrekeningen. In beide gevallen boek je financiële én tijdswinst.”

‘Nederlanders kiezen voor kwaliteit’

Steeds meer zzp’ers kiezen dan ook voor online boekhouden, zo merken ze bij Clear Books. Het bedrijf uit Groot-Brittannië, dat in het thuisland verschillende awards won, maakt nu succesvol de overstap naar ons land. “Nederland is een ondernemend land”, zegt Van Oyen. “Wij Nederlanders houden van innoveren en van kwaliteit. Ook de kleine zelfstandigen. Daarom denken wij ook hier de harten van de zzp’ers te veroveren.”