Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Zuidas Amsterdam

Informatie aangeleverd door: Reclameland

Een naamkaartje is voor iedere zzp-er een belangrijke manier om onder andere contactgegevens te verspreiden aan potentiële klanten. Zeker op beurzen en evenementen is het delen van je visitekaartje een goede methode om te netwerken. Juist in een wereld waarin de meeste gegevens digitaal worden verzonden en bewaard is een tastbaar kaartje een manier om op te vallen. Om te zorgen dat jouw naamkaart niet in de grote stapel tussen allerlei andere visitekaartjes verdwijnt, is het zaak om meer uit je naamkaartontwerp te halen. Dit kan op meerdere manieren.

Huur iemand in met verstand van zaken

Een visitekaartje laat een van de eerste indrukken van je bedrijf achter op een mogelijk toekomstige klant. Het zou zonde zijn als je klanten misloopt, omdat je te weinig aandacht hebt besteed aan je naamkaartje. Er zijn talloze mogelijkheden om zelf je visitekaartjes te drukken. Toch is het raadzaam om dit proces uit te besteden aan een professional op dit gebied. Zo kun je bijvoorbeeld naamkaartjes bestellen bij Reclameland. Dit is relatief goedkoop, je kunt je eigen ontwerp indienen en je kunt kiezen uit diverse soorten materialen, afmetingen en afwerkingen.

Houd het simpel en overzichtelijk

Juist omdat een visitekaartje een belangrijk communicatiemiddel is, kan de verleiding groot zijn om te veel informatie te vermelden op het kleine oppervlak. Een opvallend logo, een uitnodigende slogan en het motto van jouw bedrijf. Je wilt het misschien allemaal delen. Het grote nadeel is dat een vol geprint kaartje een rommelige indruk maakt en onbedoeld juist verre van professioneel overkomt.

Realiseer je wat het hoofddoel van je naamkaartje is

Om je visitekaart overzichtelijk te houden, is het noodzakelijk om je het belangrijkste doel van het kaartje te realiseren, namelijk het delen van je contactgegevens. Kies daarom voor een ontwerp waarbij zaken als de bedrijfsnaam, het telefoonnummer en het e-mailadres duidelijk zijn weergegeven en opvallen. Het is overigens prima om een motto of andere informatie op je naamkaart te zetten, maar alleen als het ontwerp en het formaat van de kaart dit toelaat. Voor dergelijke toevoegingen kun je bijvoorbeeld de achterzijde van de kaart gebruiken.

Durf op te vallen

Als je wilt dat jouw naamkaart opvalt tussen alle andere, dan kun je voor een opvallend of afwijkend design kiezen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een afwijkend materiaal, zoals hout of metaal. Ook kun je overwegen om een visitekaartje dat niet de standaard maten van 8,5 bij 5,5 cm heeft te laten maken. Een andere optie om jouw kaartjes af te laten wijken van de kaarten van de meeste concurrenten is door een aparte snijvorm te verkiezen. Een naamkaartje hoeft niet per definitie rechthoekig te zijn.

Geef je visitekaartje een tweede functie

Of deze optie zinvol is, is onder meer afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt en van het formaat kaartje dat je kiest. Ook geldt bij deze tip dat deze alleen iets toevoegt als er ruimte voor is op de naamkaart en deze het hoofddoel van je kaartje niet in de weg staat. Je zorgt ervoor dat mensen sneller geneigd zijn je kaartje goed te bewaren als ze er meer mee kunnen dan het raadplegen van je telefoonnummer of e-mailadres. Zo kun je een kaart ontwerpen die eveneens dient als leskaart, als garantiebewijs of als spaarkaart. Bekijk welke mogelijkheden er zijn bij jouw bedrijf en haal het maximale uit jouw visitekaartje!

Mijnzzp.nl