Restaurant Amsterdam

1 op de 10 zzp’ers op zoek naar nieuwe internetprovider

NOORDBEEMSTER – 89,9 procent van de zzp’ers zegt zich bewust te zijn van de gevaren van openbare WiFi-netwerken in bijvoorbeeld café’s, restaurants en flexwerkplekken. Toch maakt 56 procent wel regelmatig gebruik van deze netwerken. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 909 zzp’ers.

Een ruime meerderheid van de zzp’ers neemt deze gevaren dus voor lief. Opvallend, gezien het feit dat maar liefst 92,1 procent wel aangeeft veel waarde te hechten aan zijn of haar privacy op het internet.

Zzp’er tevreden over internetprovider

Uit het onderzoek is verder gebleken dat 82,0 procent van zzp’ers tevreden is over de eigen internetprovider. Gemiddeld geven zij hun internetprovider een waardering van 6,8 uit 10. Zzp’ers die klant zijn bij XS4ALL (89,7%) en KPN (85,3%) zijn het vaakst tevreden over hun leverancier van internet. Ruim 1 op de 10 zzp’ers is van plan om binnenkort over te stappen naar een andere provider. Ondanks dat klanten van XS4ALL het meest tevreden zijn over hun provider, willen zij bovengemiddeld vaak overstappen (13,8%). KPN-klanten willen het minst vaak overstappen: slechts 7,3 procent van deze groep wil op korte termijn naar een andere provider.

Zzp’er gebruikt internet in combinatie met televisie en telefonie

3 op de 4 zzp’ers neemt zijn of haar internet af in combinatie met vaste telefonie en televisie. Slechts 8 procent heeft een pakket met televisie en internet, en 9,8 procent betaalt alleen voor internet. Van de zzp’ers met een 3-in-1 abonnement gebruikt 1 op de 5 geen vaste telefonie en 4,9 procent gebruikt geen televisie. De grote meerderheid van deze groep (75%) gebruikt alle onderdelen uit het pakket. Gemiddeld betalen zzp’ers €35,89 voor hun 3-in-1 pakket.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 909 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, april 2016).

De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.