Kantoorgebouwen

FNV Zelfstandigen, belangenbehartiger van ruim 15.000 zelfstandigen in de sectoren Diensten, Groen, Handel, ICT, Industrie, Vervoer, Zorg en Bouw, heeft 1,1 miljoen Euro teruggehaald voor een grote groep leden die door het UWV werden beschuldigd van uitkeringsfraude. Volgens het UWV gaven 3.000 zelfstandig ondernemers hun indirecte uren, zoals reisuren, niet als gewerkte uren op terwijl ze wel zelfstandigenaftrek ontvingen. Na vele onderzoeken en rechtszaken bleek dat het UWV verkeerde voorlichting had gegeven.

Linde Gonggrijp, directeur FNV Zelfstandigen: “We zijn blij met de oprechte excuses van staatssecretaris Jetta Klijnsma aan de zelfstandigen die gedupeerd zijn door het UWV. Na bezwaar, beroep, hoger beroep en een procedure heeft de juridische afdeling van FNV Zelfstandigen 1,1 miljoen Euro teruggehaald voor onze leden wegens onterechte terugvorderingen en boetes. Bovendien is door onze tussenkomst een politieke discussie over deze zaak op gang gekomen en is de zaak opgelost.”

Het gaat om een groep van ongeveer 3.000 mensen die voor juli 2006 vanuit de WW zijn begonnen als zelfstandig ondernemer. Ongeveer de helft van deze groep werd onterecht beschuldigd van fraude. Naast boetes en terugvorderingen kregen ze bovendien een strafblad. Het UWV moet nu van staatssecretaris Jetta Klijnsma de gedupeerden actief benaderen om het strafblad ongedaan te maken.

Over FNV Zelfstandigen in Diensten Groen Handel ICT Industrie Vervoer, Zorg en Bouw

FNV Zelfstandigen is een partner voor zelfstandig ondernemers zonder personeel die behoefte hebben aan advies, een breed netwerk en collectieve voorzieningen. FNV Zelfstandigen wil gezond ondernemerschap stimuleren in alle facetten van de bedrijfsvoering. Hierdoor kunnen zelfstandig ondernemers hun bedrijf zelf inrichten, werken tegen marktconforme tarieven en een basis creëren waar ze op terug kunnen vallen in moeilijke tijden. Bovendien zet FNV Zelfstandigen zich in voor collectieve voorzieningen die aansluiten bij de wensen en behoeften van zelfstandig ondernemers. Door goede afspraken te maken met overheidsinstanties en andere externe partijen draagt FNV Zelfstandigen bij aan wet- en regelgeving die de positie van zelfstandig ondernemers versterkt. Naast het faciliteren en stimuleren van een platform waar zelfstandig ondernemers elkaar ontmoeten en hun netwerk uitbouwen, kunnen zelfstandig ondernemers ook terecht op individueel niveau voor juridisch advies en incasso. FNV Zelfstandigen is een zelfstandige vereniging zonder winstoogmerk met ruim 15.000 leden en richt zich op de sectoren diensten, groen, handel, ICT, industrie, vervoer, zorg en bouw. Meer informatie is te vinden op www.fnvzzp.nl.