Centrum Amsterdam

Onlangs is de jaarrekening van Beurs van Berlage afgerond. 2015 was een bijzonder jaar voor de Beurs van Berlage. In het afgelopen boekjaar is de afronding gerealiseerd van het ambitieuze masterplan waardoor de Beurs van Berlage getransformeerd is tot een toonaangevend congrescentrum en een open toegankelijk ontmoetingscentrum in het hart van Amsterdam.

Uitwerking masterplan

Het masterplan behelsde onder andere de realisatie van twee tentoonstellingsruimtes in het souterrain, een volledig nieuwe, open entree, een tweede café restaurant en een complete renovatie van de graanbeurszaal tot multifunctionele congreszaal. De Beurs van Berlage heeft zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste congreslocaties in de stad. Met 35 meerdaagse internationale congressen, die ruim 40.000 bezoekers trokken, heeft de Beurs van Berlage zich definitief gevestigd als een van de best bezochte congreslocaties in het land. “De economische waarde voor de stad is enorm”, verklaart algemeen directeur Marcel Schonenberg. Onderzoek van het NBTC leert ons dat de gemiddelde besteding van een congresbezoeker ruim 500 euro per dag is. Dat brengt onze economische waarde voor de stedelijke economie ruim boven de 20 miljoen euro. Daarnaast zijn de congresbezoekers hoogwaardige bezoekers aan de stad, die in de gemeentelijke discussie over toerisme in de binnenstad een enorme kwaliteitsimpuls betekent. Bovendien is gebleken dat deze congresgasten tijdens hun bezoek veel gebruik maken van de culturele voorzieningen die de stad biedt.

Toekomstscenario

Beurs van Berlage is in de afgelopen jaren getransformeerd van handelsbeurs naar publiekspaleis voor cultuur, congressen en evenementen. Naast de diverse kennisbijeenkomsten die hier elke dag plaatsvinden, is het gebouw nu toegankelijk gemaakt voor iedere voorbijganger die nieuwsgierig is naar dit historische pand. Op dit moment kan men de tentoonstelling Berlage: Godfather of Dutch Design nog bewonderen tot 29 mei 2016, waarna deze wordt vervangen door de wereldberoemde street artist THE ART OF BANKSY vanaf 18 juni 2016. De nieuwe programmering heeft van de Beurs van Berlage een solide renderend bedrijf gemaakt met ruim 300.000 bezoekers dat uitkijkt naar een toekomst vol ontmoetingen.