YBA For Students winnaar Laboss Clothing

EMMEN – Eén jaar geleden won studentondernemer Laith Bakos met zijn bedrijf Laboss Clothing de eerste editie van YBA For Students. Hiermee haalde de jonge ondernemer uit Emmen een investering van duizend euro op. Eén jaar later kijkt hij dan ook tevreden terug op zijn overwinning. “Het gaat goed met mijn kledingmerk Laboss Clothing. Onze webshop draait ontzettend goed en onze kleding wordt inmiddels verkocht in tientallen winkels en webshops. Waaronder bijvoorbeeld landelijk bekende webshops als www.winkelstraat.nl”, aldus Laith Bakos.

Laith Bakos timmert momenteel ontzettend hard aan de weg met zijn nog jonge kledingmerk. Laith Bakos: “Wij willen met Laboss Clothing zo snel mogelijk landelijke naamsbekendheid genereren om het bedrijf verder op te schalen”. Het kledingmerk uit Emmen is inmiddels een regelrechte internet hit geworden met duizenden volgers op sociale media als Instagram en Facebook. #TeamLabos publiceert met enige regelaamt onlinefoto’s van bekende Nederlandse topvoetballers als Hakim Ziyech (Ajax), Jurgen locadia (PSV) en Tonny Vilhena (Feyenoord) die met trots het kledingmerk uit Emmen dragen. Maar ook bekende artiesten als Kraantje Pappie schuwen zich niet om in kleding van Laboss gezien te worden.

Finale YBA For Students 2015

“Het was spannend om tijdens de finale van de YBA For Students in zestig seconden mijn bedrijf te pitchen. Zoiets had ik nog nooit eerder gedaan. Uiteindelijk heb ik hier hele waardevolle connecties aan over gehouden”, aldus Laith Bakos. Laith Bakos moest tijdens finale van de eerste YBA For Students voor ruim 150 bezoekers zijn bedrijf in zestig seconden pitchen. Tweede-kamerlid Anne-Will Lucas reikte Laith Bakos één jaar geleden de eerste prijs uit.

Investering van duizend euro

“Het prijzengeld heb ik geïnvesteerd in mijn webshop. Hiermee hebben wij ingezet op het assortiment en de online vindbaarheid in Google”, aldus Laith Bakos. De webshop van de jonge ondernemer uit Emmen draaide inmiddels 1,3 miljoen bezoekers. Laith Bakos schrijft momenteel voor zijn afstuderen een exportplan om de groeimogelijkheden van Laboss Clothing buiten Nederland te verkennen. Niels Palmers bestuursvoorzitter van de stichting Young Business Award reageert hier: “Gaaf Laith! Dat was precies wat wij hoopten te bereiken met de YBA For Students. Steeds meer Hogescholen maken het namelijk mogelijk om bijvoorbeeld de minor, mayor en afstudeerfase van een studie te richten op een eigen bedrijf. Goed om te zien dat direct onze eerste winnaar hier gebruik van kan maken bij Stenden”.

Ecosysteem

Binnen het Drentse ecosysteem voor startups wil de stichting Young Business Award met de YBA For Students ondernemende studenten in de Provincie Drenthe structureel motiveren met het starten van een eigen bedrijf. “Tijdens een studie hebben studenten tegenwoordig de mogelijkheid om een deel van hun studie in te richten op het runnen van een eigen onderneming, gesteund door de onderwijsinstelling. Het is goed om te zien dat oud deelnemers van de YBA For Students terecht komen in accelerate programma’s als de (minor) De Noorderlingen, het TOP Programma en de OndernemersFabriek. Want hierdoor krijgen ze de ondersteuning om ook echt te groeien”, aldus Niels Palmers.

Tweede editie YBA For Students

De startupbootcamp van inmiddels de tweede editie van de YBA For Students komt eraan. In de week van maandag 21 november tot en met vrijdag 25 november gaat een nieuwe groep van meer dan honderd studenten en scholieren aan de slag met het starten van een eigen bedrijf. Uiteindelijk krijgen van alle studenten er slechts zes de kans om op dinsdag 19 november (inloop 19:00) te pitchen tijdens de finale van de YBA For Students met als doel om een investering van 500, 1000 of zelf 1500 euro binnen te halen. Studenten en bezoekers (voor de finale) kunnen zichzelf alvast via de website van de Young Business Award For students kosteloos aanmelden.

YBA For Students winnaar Laboss Clothing