Waarom je uren goed moet bijhouden als zzp'er

Als ondernemer vliegt de tijd vaak voorbij. Je bent druk bezig met allerlei zaken rondom jouw bedrijf, maar waar ben je eigenlijk mee bezig? Hoeveel uur besteed je aan de verschillende taken? Veel zzp’ers zijn hiervan niet op de hoogte. Daarom is het verstandig om je uren goed bij te houden. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van urenregistratie software. Dankzij de software is jouw urenregistratie altijd goed op orde. In deze blog lees je waarom het belangrijk is om je uren te registreren als zzp’er.

Urenregistratie geeft inzicht in je bezigheden

Overkomt het je weleens dat je de hele dag hebt gewerkt, maar niet overal aan toe bent gekomen? Weet je dan hoe dat komt of liep de planning anders dan gedacht? Door gebruik te maken van urenregistratie krijg je inzicht in je gewerkte uren. Je kan daardoor een schatting maken hoeveel uur een bepaalde bezigheid in beslag neemt. Doordat je dat weet, kun je een betere planning maken en dus een stuk efficiënter werken.

Je bent transparant naar je klant

Klanten waarderen het als je open en eerlijk bent over jouw tijdregistratie. Dit kun je bijvoorbeeld doen door ze op de hoogte te houden van het aantal gemaakte uren. Ook helpt het goed bijhouden van je uren jou bij het onderhandelen over nieuwe opdrachten. Doordat je weet hoeveel uur een bepaalde taak kost, kan jij jouw klant een realistische schatting geven van het aantal uren en dus ook de kosten.

Met urenregistratie stel je een correcte factuur op

Als je werkt volgens het ‘uurtje factuurtje’ principe, is het aantal gewerkte uren de basis voor jouw factuur. Hoe beter jij je uren bijhoudt, hoe eenvoudiger en sneller jij een correcte factuur kunt maken. Bovendien kun je, zoals hierboven vermeld, altijd je geregistreerde uren laten zien aan jouw klant. Hierdoor zijn meningsverschillen makkelijk op te lossen. Ook kun je jouw facturen makkelijker goed specificeren. Dankzij de urenregistratie weet je namelijk precies hoeveel tijd je hebt besteed aan een bepaald gedeelte van een opdracht.

Inzicht in de planning en budgettering van projecten

Een succesvol project runnen zonder een planning en budgettering is onbegonnen werk. Door aan urenregistratie te doen, kun jij vooraf een goede inschatting maken van het aantal uren en de kosten. Daardoor zal jouw project een stuk efficiënter verlopen en weten alle betrokkenen waar ze aan toe zijn.

Urenregistratie als bewijs voor het urencriterium

Voor veel ondernemers is en blijft dit toch echt de belangrijkste reden om je uren te registreren. Als je jouw uren bijhoudt kun je in aanmerking komen voor belastingvoordeel. Je moet dan wel voldoen aan het urencriterium van 1225 uur. Als je dat doet en dat ook kunt aantonen door middel van een sluitende urenregistratie, kan dat jou tot wel 9403 euro belastingvoordeel opleveren. Dankzij urenregistratie software kun je eenvoudig zien of je voldoet aan het urencriterium.