Wanneer je nog niet zo lang een eigen bedrijf hebt, voel je misschien niet de noodzaak om een kantoorruimte te huren. Niets is minder waar. Een kantoor biedt juist randvoorwaarden om succesvol te zijn en kan direct bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Het is het centrum van activiteit voor alles wat met jouw bedrijf te maken heeft en biedt de structuur die je als ondernemer nodig hebt. Sommige ZZP’ers zien het kantoor echter als een overbodige luxe die alleen interessant is voor gerenommeerde bedrijven. Bedrijven, startup of niet, floreren doorgaans meer dan degene die ervoor kiest vanuit huis te werken. Waarom? Lees het hier!

Een eigen werkplek

Een fysiek kantoor toont legitimiteit en kan helpen het respect en de loyaliteit van jouw vroegste klanten te verdienen. Het laat zien dat je professioneel te werk gaat en serieus bezig bent met jouw bedrijf. Gaat het goed met je bedrijf en heb je personeel nodig? Dan is het essentieel om een eigen kantoor te hebben. Nieuw personeel werkt graag in een professionele omgeving. Bovendien is het veel gemakkelijker samen te werken wanneer je ook dat werkelijk samen (in een kantoor) werkt.

Face-to-face interactie

Face-to-face communicatie werkt vaak beter dan andere vormen van communicatie, vooral in een zakelijke omgeving. Een kantoor geeft je dit voordeel. Heb je een afspraak? Dan is het onmogelijk om altijd maar bij je klanten langs te gaan. Een coffeecorner is ook geen reële optie voor een zakelijke afspraak. Er is te veel afleiding en geen privacy, natuurlijk kun je dan ook een vergaderruimte huren, maar ook dat zal uiteindelijk niet ideaal zijn. Als je in een kantoor investeert, zul je waarschijnlijk meer gemotiveerd zijn om in jouw bedrijf te investeren. Je zult trotser zijn om op je werk te komen en harder werken als je daar bent.

Subjectieve voordelen

Er zijn ook enkele subjectieve voordelen aan het hebben van een kantoor. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld productiever in een kantooromgeving met minder afleidingen. Thuiswerken klinkt misschien gemakkelijk, maar in de realiteit is dat niet het geval. De meeste mensen hebben het gevoel een betere balans tussen werk en privé te kunnen behouden wanneer 'werk' en 'privé' fysiek gescheiden zijn.

Bovendien is de reis naar kantoor goed voor meer lichaamsbeweging dan ‘s ochtends een joggingbroek aantrekken om thuis te werken. Of je nu de trap oploopt bij het treinstation, van en naar het kantoor loopt of regelmatig pauzeert om opnieuw water te pakken en rond te lopen in de werkruimte. Een kantoorruimte is beter voor je gezondheid dan elke dag thuiswerken en geeft je meer beweging.

Kantoor voor lange termijn

Elk bedrijf begint klein. Dat betekent niet dat je niet kan plannen voor een succesvolle toekomst. De professionele uitstraling, meer ruimte voor extra personeel en hogere productiviteit. Het zijn allemaal factoren die je bedrijf helpen groeien, en dat is waar alle ondernemers naar op zoek zijn. Een kantoorruimte kan je helpen groeien en hoeft niet duur te zijn. Wanneer je snel doorgroeid kun je altijd nog op zoek naar een nieuw kantoor.

Beste optie voor ZZP’ers

Je hoeft als ZZP’er ook niet direct conventioneel te huren. Voor ZZP’ers zijn goedkope alternatieven beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan tijdelijke huur en huren bij een leegstandsbeheerder. Je kan tegenwoordig bijna overal flexibel huren, dat geldt voor zowel de huurtermijnen als een eventuele uitbreiding van je kantoor. Weet dat een kantoorruimte veel meer voordelen heeft dan je misschien bewust van bent. Of je nu kantoorruimte huurt in Rotterdam, Utrecht of Dordrecht: een kantoor brengt jouw bedrijf naar een hoger niveau!