Team Mijnzzp

Zzp’er beoordeelt opdrachtgevers zwaarder op werkplek, collega’s en
onboarding

NIEUWEGEIN – Zachte criteria zoals een goede werkplek met leuke collega's en een goed geregelde onboarding (bijv. inloggegevens, pasjes, laptop etc.) worden steeds belangrijker gevonden door zzp'ers. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1.008 zzp’ers in opdracht van Brainnet.

“De uitkomst van het onderzoek laat zien dat zzp’ers vooral behoefte hebben aan goede communicatie en daarnaast steeds meer waarde hechten aan betrokkenheid bij de opdrachtgever. Dit sluit aan bij wat wij als Brainnet doen. Wij geven zzp’ers duidelijkheid over tarieven, voorwaarden en contracten. Wij stimuleren ondernemerschap en helpen zzp’ers hierbij door jaarlijks meerdere inspiratiesessies, netwerkbijeenkomsten, E-learnings en workshops te organiseren,” aldus Anne Meint Bouma, directeur Brainnet.

Bij de hardere criteria zoals de overeenkomst, het tarief en de werkdruk is een lichte daling te zien in volgorde van belang.

Communicatie blijft belangrijkste criterium

De zzp'er vindt de communicatie tijdens de opdracht en/of project bij de opdrachtgever nog altijd het belangrijkst, op een schaal van 1 tot 10 scoort communicatie een 8.8. Daarna zijn de harde criteria tarief (8.1), overeenkomst (7.6) en de betalingstermijn (7.5) populair bij de beoordeling op het gebied van goed opdrachtgeverschap.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 1.008 zzp’ers in Nederland, uitgevoerd door ZZP Barometer in opdracht van Brainnet. De resultaten zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent. De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.

Mijnzzp.nl