Kantoorgebouw

Vandaag (1 juli 2019) is de nieuwe wetgeving rondom rentemiddelen ingegaan. Banken mogen vanaf nu geen vergoeding meer rekenen die hoger is dan de inkomsten die zij mislopen. Toch verschilt de opslag bij rentemiddelen nog duizenden euro’s per bank. Dat blijkt uit onderzoek van Ikbenfrits.

Ikbenfrits onderzocht aan de hand van meer dan 9000 klantendossiers en zeven verschillende rentemiddeling-formules wat de gevolgen van de wetswijziging precies zijn. Daar kwamen twee resultaten uit: het verschil (in euro’s) tussen de oude en de nieuwe formules en welke bank na de wetswijziging het meest voordelig de middelrente berekent.

Uit het onderzoek blijkt dat de banken die veel moesten aanpassen, nog steeds niet het voordeligst zijn voor de consument. Veel banken die eerder met een methode werkten die ‘zuiver rentemiddelen’ heet, zijn overgestapt naar een andere methode. Dit in het nadeel van de consument. Toch gaat, onderaan de streep, elke bank die de formule moest aanpassen er iets op vooruit voor de consument. Lees het volledige onderzoeksartikel en de resultaten op Ikbenfrits.nl