Lars-Crama

Door de gepresenteerde regelingen zal het makkelijker worden toptalent aan te trekken en te behouden

Rotterdam - Beginnende bedrijven bieden medewerkers regelmatig aandelenopties in plaats van een marktcomform salaris. Start-ups en scale-ups doen dit omdat deze jonge ondernemingen nog niet voldoende cashflow hebben om een fatsoenlijk salaris te betalen. Het kabinet wil werknemers de keuze geven wanneer belasting wordt geheven over de aandelenopties. Daarnaast heeft het kabinet de (tijdelijke) regeling voor gebruikelijk loon voor start-ups verlengd tot 1 januari 2023.

Start-ups hebben minder financiële ruimte om toptalent aan te nemen dan reeds gevestigde bedrijven. Hierdoor kunnen zij lastiger concurreren met deze bedrijven. Er wordt nu belasting geheven als de werknemer de opties omzet in aandelen. Daarna heeft de werknemer als aandeelhouder voordelen. Bijvoorbeeld dividenduitkeringen en inspraak tijdens de aandeelhoudersvergadering. Het nadeel van dit heffingsmoment is dat werknemers (en de werkgever) direct belasting betalen terwijl ze de aandelen niet altijd al mogen verkopen of voldoende geld hebben om de belasting te betalen. De werknemer kan vanaf 1 januari 2022 kiezen wanneer belasting wordt geheven:

• De werknemer betaalt belasting op het moment waarop de aandelen verhandelbaar zijn en er daardoor wel geld beschikbaar is:
  • De werknemer betaalt belasting op het moment dat de opties worden omgezet in aandelen (zoals het was)

Marloes Mantel, Talent & Markets Director bij Techleap.nl gaf tijdens het Rotterdamse Upstream Festival aan dat: "Medewerkersparticipatie is een geweldig middel voor startups en scaleups om talent aan zich te binden. Helaas zijn de regelingen in Nederland niet competitief met de landen om ons heen. Er is nu een eerste stap in de juiste richting gezet.

Thomas Vrolijk, Government Relations bij Techleap.nl: Als startup heb je het beste nationale en internationale talent nodig om te kunnen groeien. Je voert daarin soms een oneerlijke strijd tegen de Googles van deze wereld die salarispakketten kunnen aanbieden waar jij niet aan kunt tippen. Om deze battle toch te winnen, kan het aanbieden van aandelenopties in het bedrijf net dat juiste zetje geven. Het zorgt er o.a. voor dat medewerkers zich meer verbonden voelen met het bedrijf en zorgt voor betere bedrijfsprestaties zo bleek uit eerdere onderzoeken van I&O Research en Utrecht University in opdracht van Techleapnl.

Lars Crama, Chief Changemaker van het Upstream Festival ziet het als een mooie stap maar geeft ook aan dat: "om echt te kunnen concurreren met de landen om ons heen moeten we nog wel iets doen aan belastingtarief, anders is het voor uitstel van excecutie."